Εμείς· οι Aλεξανδρείς, οι Aντιοχείς,
οι Σελευκείς, κ’ οι πολυάριθμοι
επίλοιποι Έλληνες Aιγύπτου και Συρίας,
κ’ οι εν Μηδία, κ’ οι εν Περσίδι, κι όσοι άλλοι.
Με τες εκτεταμένες επικράτειες,
με την ποικίλη δράσι των στοχαστικών προσαρμογών.
Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά
ώς μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ώς τους Ινδούς”
Κ. Π. Καβάφης “Στα 200 π.Χ.“
poetic dash of Cavafy :
Πρώτα ……. η Ε Ξ Α Ρ Τ Υ Σ Η :
” Με λόγια , με φυσιογνωμία , και με τρόπους , μια εξαίρετη θα κάμω ΠΑΝΟΠΛΙΑ …. Θα θέλουν να με βλάψουν……Αλλά δεν θα ξέρει κανείς πού κείνται οι ΠΛΗΓΕΣ μου , τα ΤΡΩΤΑ μου μέρη…” ( Καβάφη : “Αιμιλιανός…..” )
“An excellent armor will do … To not know where are the my wounds
and vulnerabilities of my parts ….” Cavafy: “Emilianos ……”
……και μετά το …….Ο Ρ Α Μ Α :
“………..Με τες εκτεταμένες επικράτειες,
με την ποικίλη δράσι των στοχαστικών προσαρμογών.
Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά
ώς μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ώς τους Ινδούς”
Κ. Π. Καβάφης “Στα 200 π.Χ.“
Ποιητής ο Καβάφης , φαινομενικά μοναχικός , συναγείρει ένα ετερόκλητο , πολυεθνικό , μοναδικό στην…. Ποιητική Ιστορία , πλήθος :
Βασιλιάδες , Πρέσβεις από την Αλεξάνδρεια , Αυτοκράτορες,
Φιλοσόφους , Θεούς , Δαίμονες , απλούς ανθρώπους , Καλλιτέχνες,
Χριστιανούς , Ειδωλολάτρες , Βαρβάρους , Έλληνες….
Όλοι και όλα με τ’ όνομά τους .
Όλοι και όλα με … ακριβή στοιχεία “ταυτότητας” .
Σαν τίτλοι από κεφάλαια ….. ιστορικής έρευνας :
Καισαρίων ,Τιμόλαος ο Συρακόσιος , Σαλώμη , ο αυτοκράτωρ Τάκιτος ,
ο βασιλεύς Δημήτριος , Θεόδοτος , Αντώνιος , Αμμόνης,
Μύρης Αλεξάνδρεια του 340 μ.Χ , Άννα η Δαλασσηνή …
Επιτύμβιον Αντιόχου βασιλέως της Κομμαγηνής….
Εις τα περίχωρα της Αντιοχείας…
Νέοι της Σιδώνος 200 μ.Χ …..
Διατρέχει τους αιώνες της Μεσογειακής κουλτούρας (Ran the centuries of Mediterranean culture …) , εισβάλλoντας σε τόπους , γνωστούς και επώνυμους .
«Πολλών ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνω…..»
Και όχι μόνο :
Μπήκε σε χώρους πολύ προσωπικούς . Έγινε μάρτυρας ιδιαίτερων στιγμών…
Συγκινήθηκε , προβληματίστηκε.
Χάρηκε , μελαγχόλησε .
Απόρησε, αναρωτήθηκε.
Δεν θα μείνει όμως ο Καβάφης στην καταγραφή και το …συναίσθημα.
Θα αναζητήσει τους όρους του ποιητικού του λόγου .
Η βιοθεωρία του Ομήρου , βαθύτατα ειρωνική , για το πεπερασμένο και την προσωρινότητα των ανθρωπίνων , τον κορεσμό και την αναπόφευκτη φθορά , είναι ο ένας όρος.
Όμως όντας συγχρόνως και Αριστοτελικός , ως προς τον ρεαλισμό της συνάφειας των πραγμάτων με τις ιδέες ( 1 ) , δεν αφήνει χώρο σε συμβατικές δεισιδαιμονίες και προκαταλήψεις , σε “Λαιστρυγόνες” και “Κύκλωπες”…..Ο “θυμωμένος Ποσειδώνας” , δεν θα σταθεί εμπόδιο στις ΕΠΙΛΟΓΕΣ του!
“Αντίκρυσε τους…. κακούς ανθρώπους , χωρίς να έχει φόβον ή αδυναμία” “He saw the wicked people, without fear or weakness”
Γι’ αυτό , δεν δίστασε να “βγη από το σέβας και την υποταγή …”
από την «παραδεδεγμένη και ανεπαρκούσα ευθύτητα”.
Όμως Έτσι «δυνάμωσε το πνεύμα του κι αναπτύχθηκε ενάρετα στην γνώση» .
Όντως ΕΞΑΙΡΕΤΗ !!! η Πανοπλία του ! (Indeed, the excellent Cavafy’s armor )!
«Επιστρέφοντας» ο Καβάφης στην «σκηνή» του , στο τέλος της κάθε …εξόρμησης , υπό το Φως λίγων Κεριών , μόνος , «….μακριά από των σχέσεων και των συναναστροφών την καθημερινήν ανοησία ….», σημείωνε «συγκινημένα και……. προσεκτικά »! (2)
( Returning the poet in his tent , at the end of each trip,
in the light of a few CANDLES , ALONE ,
noted … “excited and…..thoroughly …” )
Σχόλια : 1) Δυστυχώς ακόμη σήμερα , αναρωτιούνται οι ειδήμονες , πού οφείλεται η ….. “ΠΕΖΟΛΟΓΙΑ” ( όπως την χαρακτηρίζουν) του Καβαφικού Λόγου . Όπως επίσης αναρωτιούνται , εάν ο Καβάφης είναι ….αισιόδοξος ή απαισιόδοξος ποιητής ! Αλλά σε …λάθος ερωτήματα , λάθος απαντήσεις ! Γι’αυτό και η Ιθάκη ( Ιθάκες) του Καβάφη , διδάσκεται , μέχρι σήμερα , σαν ….τουριστική , ταξιδιωτική οδηγία ! ( θα τα δούμε στην συνέχεια , με την ολοκλήρωση αυτής της ενοτητας ).
2) Μόνο σε Καβαφικό στίχο , θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, τόσο ποιητικά , λέξεις τόσο πεζής …δημοσιοϋπαλληλικής γραφειοκρατίας : σημειώνω …προσεκτικά !!!
Συνεχίζεται…..