Έχοντας επιστρέψει από τις…. διακοπές “εις τους πίδακας της Ομονοίας”, ας ρεμβάσουμε λίγο ακόμη, όσο είναι καλοκαίρι.
εικόνα από το Διαδίκτυο (“σαν σήμερα”).
.
Αυτά τα… Παπαδιαμαντικά ξωκκλήσια, τα… εκκλησίδια, με τους ημιαγράμματους παπάδες και ψάλτες, θα σφυρηλατήσουν την σχέση πίστης και έθνους, στοιχειακό όρο του “κρυφού σχολειού” και της λαϊκής Παιδείας”
.
Πρώτα να κάνουμε λίγο… κλίμα, με μερικά ελάχιστα ενδεικτικά
από τα… Παπαδιαμαντικά ονόματα:
.
η Μοσχούλα
Η Διαμαντηρείζαινα
ο Πέτρος ο Γύφταρος
Η Σινιώρα
ο Φραγκούλης Κ.Φραγκούλας
το.. Ζερμπινιώ
η (θεία) Αχτίτσα
η Κούμπω…..
(δες και σχετικό σχόλιο λίγο πιο κάτω).
.
ΑΥΤΟΣ είναι ο ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ:
Ορκισμένος…. πιστός Χριστιανός, Αυστηρός με τον ΕΑΥΤΟ του
(…. άν ποτε σε λησμονήσω “ιερουσαλήμ”…..),
Όμως,
Χωρίς την απάνθρωπη μοχθηρία του ΘΡΗΣΚΟΛΗΠΤΟΥ και των μεταθανάτιων κολαστηρίων.
Γιατί…. ΚΑΙ αυτός (!) είναι Παπαδιαμάντης:
Της μικρής ξανθής τα νάζια
μώβαλαν…. πολλά μαράζια
Στο βουνό, στο μετερίζι,
Σκύβ’ η Αθούσα βοτανίζει,
κι’ η ποδιά της….. ανεμίζει…
Ανέραστος ο ίδιος, παρόλ’ αυτά θα υιοθετήσει και τον ερωτικό λόγο.
(στο Διαδίκτυο: “όνειρο στο κύμα” ο ερωτικός Παπαδιαμάντης ή
στην ιστοσελίδα μου chrisblog.gr)
Καθόλου ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΟΣ, ΟΥΤΕ και “από….. άμβωνος” λάβρος τιμητής της ανθρώπινης “αμαρτίας”,
αλλά πάντα ΓΗΙΝΟΣ, ΕΙΛΙΚΡΙΝΗΣ και ΑΛΗΘΙΝΟΣ με τους αναγνώστες του και την ΕΘΝΙΚΗ του παράδοση.
.
Σχόλιο: Αξίζει σχετικά να παρατηρήσουμε ότι σχεδόν κανένα από τα παραπάνω ονόματα δεν είναι του Χριστιανικού εορτολογίου. Παρόλ’ αυτά ο Παπαδιαμάντης τα καταγράφει, όπως ακριβώς διαμορφώθηκαν από την λαϊκή παράδοση.
Στο κείμενο τώρα.
.
(στο επίκαιρο απόσπασμα παρακάτω… ούτε ένας χαρακτηρισμός για την συμπεριφορά
του τύπου απέναντι στην… Σινιώρα).
.
Ο ρεμβασμός του Δεκαπενταύγουστου (απόσπασμα)
.
“……..ο Φραγκούλης την Σινιώραν, ωραίαν νέαν, λεπτοφυή, λευκοτάτην,
την είχε νυμφευθή από… έρωτα.
Ήδη είχε συζήσει μαζί της υπέρ τα είκοσι πέντε έτη, και είχεν αποκτήσει
τέσσαρας υιούς και τρεις θυγατέρας. Αλλά τώρα, εις τον ουδόν του γήρατος,
δεν συνέζη πλέον μαζί της.
Είχε χωρίσει άπαξ ήδη, αφού εγεννήθησαν τα τέσσαρα πρώτα παιδία, δύο υιοί
και δύο θυγατέρες·
ο πρώτος ούτος χωρισμός διήρκεσεν επί τινας μήνας. Είτα επήλθε συνδιαλλαγή
και συμβίωσις πάλιν.
Τότε εγεννήθησαν…. άλλα δύο τέκνα, υιός και… θυγάτριον.
Είτα επήλθε…. δεύτερος χωρισμός , υπέρ το έτος διαρκέσας.
Μετά τον χωρισμόν δευτέρα συνδιαλλαγή.
Τότε εγεννήθη ο τελευταίος υιός.
Ακολούθως επήλθε μακρός χωρισμός μεταξύ των συζύγων. Ο τελευταίος ούτος χωρισμός, μετά πολλάς αγόνους αποπείρας συνδιαλλαγής, διήρκει από τριών ετών και ημίσεος.
Δεν ήτο πλέον….. φόβος να γεννηθούν άλλα τέκνα.
Η Σινιώρα ήτο υπερτεσσαρακοντούτις ήδη…..”,
Υ.Γ
Το σημαντικό όμως βρίσκεται στην συνέχεια (και ο καθείς ας το προσλάβει όπως νομίζει):
Ο τύπος, ΜΕΤΑ από όλα αυτά, και σε ηλικία μεγάλη (επί γήραος ουδώ=Ομηρική έκφραση= στων γηρατιών το δρόμο πλέον)
θα….. αφοσιωθεί στον θεό. Θα γίνει….. μοναχός…. με… έγκριση Παπαδιαμάντη!