Ο Οδυσσέας, κατά μία εκδοχή (Διαδίκτυο)
(Σημείωση: Αυτά που δεν μας είπαν στα σχολειά μας. “Σήμερα” κινούνται ολόκληρες βιομηχανίες γύρω απο θέματα μόδας και καλλωπισμού. Από την άλλη, ρισκάρουν ακόμη και την υγεία τους οι άνθρωποι, άνδρες και γυναίκες, για την “εμφάνισή” τους…..!).
Είναι ΚΑΙ ΑΥΤΑ… Όμηρος (!!!).
.
Στο θέμα μας λοιπόν.
Κακά τα ψέμματα. Και στον Όμηρο ο νέος…. είναι ωραίος και ο γέρος είναι… άστα να πάνε.(“λυγρόν το γήρας…”, διαπιστώνει μελαγχολικά ο Όμηρος, ο οποίος ΟΜΩΣ δίνει την ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ του ΠΡΟΤΑΣΗ για τους απόμαχους της Ζωής, με ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ απλότητα και πρωτοφανή (παγκοσμίως) ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ.
.
Ας το γράψουμε και αυτό….. ΜΕΡΕΣ που ΕΡΧΟΝΤΑΙ:
.
“Να τί ταιριάζουν στους γέροντες: Πλυμένο καθαρό σώμα, καθαρά ρούχα, καλό φαγητό, και ύπνο σε μαλακό κρεβάτι.
(ο αυτούσιος λόγος του Ομήρου: “…. Η γαρ ΔΙΚΗ εστί γερόντων”= ΑΥΤΟ είναι το ΔΙΚΑΙΟ για τους απόμαχους της ζωής).
.
Και είμαστε στον 8ο π.Χ αιώνα (!!!).
.
Να σημειώσουμε και στην αρχή (το λέμε και στην συνέχεια), ότι τα περί ωραιότητας και καλλωπισμών, έχουν κυρίως ΤΑΞΙΚΟ χαρακτήρα. (Παρότι και οι δούλες “μπορούν” να είναι ωραίες και στολιζόμενες, όταν το απαιτεί η οικονομία
του έργου). Το θέμα θέλει σελίδες πολλές.
.
Εν πάση περιπτώσει:
Ποια τα χαρακτηριστικά του ωραίου σώματος. Ο Όμηρος φαίνεται… σπάταλος σε σχετικές λέξεις και φράσεις.
Το να τις αραδιάζουμε όμως απλώς, είναι κουραστικό.
Ας δούμε λοιπόν αρκετές από τις λέξεις αυτές στην πράξη: Μέσα από τις μεταμορφώσεις του Οδυσσέα και της Πηνελόπης αντίστοιχα.
Χαρακτηριστικά του Ομηρικού ωραίου ανδρικού σώματος:
Ο ίδιος ο Οδυσσέας μεταμορφούμενος, “περιγράφεται” ως χαρακτηριστικός ωραίος άνδρας, της Ομηρικής εποχής:
Ψηλός (μείζων), με πλούσιο ξανθό μαλλί, λαμπερά-ωραία (=περικαλλέα) μάτια, ευλύγιστο (=γναμπτόν) σώμα, όχι πολύ αδύνατο- λεπτό όμως, αλλά παχύ- γεροδεμένο (=πάσσων)
Χαρακτηριστικά του άσχημου ανδρικού σώματος:
Ασχημότερος όλων (“αίσχιστος των Αχαιών”) ο Θερσίτης.
(“φολκός”/ “φοξός”/”χωλός”/”ψεδνός”/ και “κυφός”).
Κατά σειρά: αλλοίθωρος/οξυκέφαλος, πεπονοκέφαλος/ κουτσός/ άτριχος, σπανός, φαλακρός/ και καμπουριασμένος.
Αυτά όμως, όλα μαζί, είναι… ατομικά του ΘΕΡΣΙΤΗ.
Γενικά στοιχεία ασχήμιας:
ζαρωμένη ρητιδιασμένη επιδερμίδα, απουσία μαλλιών (φαλάκρα), χαλαρό γεροντικό δέρμα, μάτια και βλέμμα θαμπά, καμπουριασμένο-μαζεμένο σώμα.
Ο Όμηρος επέμενε ιδιαίτερα στο μαλλί, το οποίο είναι ΞΑΝΘΟ. Ξανθός και ο Αχιλλέας, ξανθός και ο Οδυσσέας, ξανθός ο Μενέλαος κλπ.
Η ΑΘΗΝΑ ήταν το πρώτο που πρόσθετε (“ούλας κόμας= σγουρά μαλλιά) και το πρώτο που αφαιρούσε (“ξανθάς δ΄εκ κεφαλής όλεσε τρίχας“= εξαφάνισε τα ξανθά μαλλιά απ’ το κεφάλι του).
Την ανδρική ομορφιά συμπλήρωνε η αρχοντική ενδυμασία, το ΠΟΙΟΤΙΚΟ καλοραμμένο και ΟΧΙ κακοραμμένο (=”ραπτον αεικέλιον”) ντύσιμο.
Ο Όμηρος στο τελευταίο θέμα επιμένει με…. χίλιους τρόπους, προπάντων στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ, όπου το…. παρακάνει, προς λύπη των… ηθικολόγων.
Αντίστοιχα το κακό, φτωχό ντύσιμο (=λ.χ ρωγαλέος χιτών) έχει και ΤΑΞΙΚΗ σημασία. ” Η εμφάνισή σου, παρά το ντύσιμό σου, δείχνουν ΕΛΕΥΘΕΡΟ και αρχοντικό άνθρωπο και όχι ΔΟΥΛΟ” (= δούλειον είδος) λέει ο Οδυσσέας, άγνωστος ακόμη, στον πατέρα του Λαέρτη)
Πάντως να πούμε εδώ ότι πέρα από το ΛΑΔΙ (=λίπα) του μασάζ, μετά το μπάνιο, ο Όμηρος ολοκληρώνει την ανδρική εικόνα με ένα καλό ντύσιμο.
Δηλαδή δεν φαίνεται να χρησιμοποιούν οι άνδρες άλλα καλλωπιστικά….!
Η περιποίηση του σώματος απέβλεπε στα εξής πράγματα: Είτε να συζητήσουν εντός της οικίας, είτε στην… βουλή, είτε να γευματίσουν, είτε να κάνουν έρωτα.
ΠΑΝΤΑ πρωτίστως καθαροί, ίσως και για… θρησκευτικούς λόγους.
(δες και συστάσεις ΗΣΙΟΔΟΥ: “Ποτέ μην κάθεσαι μπροστά στην ΕΣΤΙΑ του σπιτιού, με ΛΕΡΩΜΕΝΑ τα σκέλη σου από σπέρμα”).
Στην περίπτωση μάλιστα του Οδυσσέα, για την πρώτη ΜΕΤΑ ΕΙΚΟΣΙΝ ΕΤΗ ερωτική τους συνεύρεση, η ΑΘΗΝΑ πέρα από το καλό μπάνιο και ντύσιμο, του δίνει και το…. κατιτίς παραπάνω. “ξεχωριστή χάρη και ομορφιά του στάλαξε η Αθηνά σε όλο του το σώμα” (“περίχευεν χάριν κεφαλή τε και ώμοις Αθήνη“).
Σημείωση: Για την ιστορία να πούμε ότι ο Οδυσσέας βγαίνει από το λουτρό “όμοιος με θεό” (αθανάτοισιν ομοίος), κάθεται απέναντι από την Πηνελόπη, σίγουρος ότι η γυναίκα του θα πεσει στην αγκαλιά του.
Η ΠΗΝΕΛΟΠΗ όμως, φρονίμως ποιούσα, στέκεται επιφυλακτική, απέναντι σε έναν άγνωστο γι’ αυτήν ακόμη,
πράγμα το οποίο εκνευρίζει τον Οδυσσέα, που την στολίζει με αρκετά….. “γαλλικά”… εποχής. (υ, 166 κ.ε)
(Στο επόμενο σημείωμα: Πότε οι γυναίκες θεωρούνται ωραίες στον Όμηρο, πώς ντύνονται και προπάντων πώς περιποιούνται σώμα και πρόσωπο).
Τίτλος: “ο Όμηρος γνώστης και λάτρης του ωραίου φύλου”.