“Ο μέγας Πρίαμος μπήκε χωρίς αυτοί να τον καταλάβουν και αφού στάθηκε κοντά με τα χέρια του έπιασε τα γόνατα του Αχιλλέα και του φίλησε τα χέρια τα φοβερά και ανδροφόνα, τα οποία του είχαν σκοτώσει πολλούς γιους”. Ραψωδία Ω.
Η τραγωδία των πολέμων
.
Ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ “ολοκληρώνει και τα δύο Αριστουργήματά του,
ΧΩΡΙΣ….απαντήσεις. Γιατί απλά ΑΔΥΝΑΤΕΙ να δώσει απαντήσεις, έστω “υποδυόμενος” τον ΔΙΑ.
.
Κάπου θα πει άλλωστε ο ίδιος το…υπαινικτικό: “Θεός δεν είμαι να ΜΠΟΡΩ να τα Ιστορήσω όλα”.
.
ΕΤΣΙ:
.
Η ΙΛΙΑΔΑ, Ο Ομηρικός ΙΛΙΑΔΙΚΟΣ πόλεμος, ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ του διάσημου ΤΡΩΙΚΟΥ Πολέμου,
“ολοκληρώνεται” με την προοπτική ότι θα συνεχιστεί.
Οι ΤΡΩΕΣ καίνε-θάβουν τον νεκρό ΕΚΤΟΡΑ φοβισμένοι, καθώς σκέπτονται τον βέβαιο
δικό τους αφανισμό από τους Αχαιούς.
.
ΑΛΛΑ και η “ειρηνική” (λέμε τώρα) ΟΔΥΣΣΕΙΑ, τελειώνει με δύο ΑΣΑΦΕΙΣ απόψεις.
.
Αυτές θα δούμε στο παρακάτω σύντομο άρθρο μου.
.
Ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ποιητής γνωρίζει ότι η συνέχεια της ζωής είναι
απρόβλεπτη. Ανθρωπίνως δεν μπορεί να προβλεφθεί η συνέχειά της.
Η κάθε γενιά που έρχεται κάνει τις επιλογές της.
.
Είναι και ο ίδιος αναγκασμένος, μέσω του ρόλου του ως…ΔΙΑΣ, απλώς “να πει την ΓΝΩΜΗ” του
.
Ως προς προχώρημα της ζωής, θα πει στην κόρη του θεά Αθηνά:
.
“Εγώ κόρη μου θα σου πω τί πιστεύω. ΟΜΩΣ από δω και στο εξής ΕΣΥ είσαι αυτή
που θα αποφασίζεις. Δεν είμαι αυτός που θα σου επιβάλλει τα δικά του βιώματα και προοπτικές”.
.
Ως προς τους πολέμους: Ο Όμηρος βλέπει τους πολέμους ως μια διαρκή ατελείωτη
πολυδιάστατη βεντέτα, μεταξύ λαών, κοινωνικών ομάδων, εθνών.
.
Εκδίκηση, ανταπόδοση, αποτίναξη κατάκτησης, αποκατάσταση εθνικής αξιοπρέπειας
κλπ οι ΒΑΣΙΚΕΣ, πολύ γενικές όμως, αιτίες
.
Σίγουρα ο ιδιοφυής Έλληνας Ποιητής Γνωρίζει ότι οι αιτίες μπορούν να γίνουν
πιο συγκεκριμένες, όμως έτσι τα πράγματα γίνονται “ΓΟΡΔΙΟΣ ΔΕΣΜΟΣ”.
.
Απληστία, μεγαλομανία (Ο ίδιος ο ΤΡΩΙΚΟΣ Πόλεμος- μεγαλομανία Αγαμέμνονα λ.χ)
Οικονομικά συμφέροντα
Θρησκευτικοί πόλεμοι
Μεγαλοϊδεατισμοί, εξουσιομανία, υπέρμετρες προσωπικές φιλοδοξίες Ηγετών
Προάσπιση ομοεθνών
κατακτητικοί πόλεμοι παγκόσμιας κυριαρχίας
Διεκδίκηση Ζωτικού χώρου για την επιβίωση μιας κοινωνικής ομάδας, ενός έθνους,
και πλήθος άλλων “τυχαίων” αφορμών και αιτίων.
.
Ως ΛΥΣΗ, Προτείνει την “λήθη”. Μια εντελώς αμφιλεγόμενη έννοια, στην οποία δεν φαίνεται
να πιστεύει ούτε ο ίδιος ο Όμηρος.
.
Κατά συνέπεια “Ολοκληρώνει” την Οδύσσεια με ένα ωραίο μεν, αλλά ΑΝΕΦΙΚΤΟ ΟΡΑΜΑ.
Ας το δούμε (ραψ. ω):
.
“«Κόρη μου (θεά ΑΘΗΝΑ), τι ρωτάς και τι….. ΛΟΓΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ γυρεύεις; (που να μπορώ
να σου δώσω).
.
Κάνε λοιπόν καταπώς θες, κι εγώ θα πω το τι… ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ·
Τώρα να δώσουν όρκους μεταξύ τους…..
.
Εμείς για τα παιδιά τους και τα σκοτωμένα αδέλφια τους
προτείνουμε…. τη λήθη· όπως και πριν, έτσι και πάλι
να φιλιώσουν μεταξύ τους, ας γίνει ειρήνη, με περίσσια πλούτη.»
.
Ωραία λόγια. Αισιόδοξο…ΟΡΑΜΑ. Η θεά ΑΘΗΝΑ…συμφωνεί.
.
Μόνο που αμέσως μετά ακολουθεί το τελευταίο(;) ΦΟΝΙΚΟ της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ,
με παρέμβαση της ίδιας της Αθηνάς, που εξοντώνει τον πατέρα του ΑΝΤΙΝΟΟΥ.
.
Οι γονείς των σκοτωμένων μνηστήρων και ο Οδυσσέας δεν πρόκειται να φιλιώσουν.
Απλά δεν γνωρίζουμε “αν ξέχασαν το παρελθόν” και καταλάγιασε το μίσος.
.
ΑΝΤΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ:
Στην τελική γνωρίζει ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ Ποιητής ότι οι πόλεμοι είναι μέσα στην ανθρώπινη
φύση, ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ κάθε φορά τις ατέλειες του είδους. Και οι γνωστοί από τα σχολειά μας χαρακτηρισμοί “ΠΟΛΕΜΙΚΟ” έργο η ΙΛΙΑΔΑ και “ΕΙΡΗΝΙΚΟ-Αντιπολεμικό” έργο η ΟΔΥΣΣΕΙΑ, είναι μάλλον για μικρά παιδιά.