(Η σύντομη ιστορία του…επιγράμματος). Τον Ομηρικό αυτό στίχο δημιουργικής Εξωστρέφειας “αισχρόν τοι δήρόν τε μένειν κενεόν τε νέεσθαι”, μας τον θύμιζε συχνά ο φιλόλογος ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΛΑΛΕΝΗΣ, καθηγητής στο Γυμνάσιο Αρρένων, αρχές 10ετίας του ΄60.
.
Αργότερα ως Λυκειάρχης στο τότε Θηλέων (σημερινό 3ο Γυμνάσιο Καβάλας,
από όπου και η φωτογραφία, με το λιτό, ωραίο λογότυπο της σχολικής Ιστοσελίδας), αποτύπωσε τον στίχο της ΙΛΙΑΔΑΣ στην είσοδο του σχολείου..
Από το ΠΑΝΘΕΟ του ΓΕΝΑΡΧΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Πολιτισμού, ΟΜΗΡΟΥ.
.
–Ο ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ, ο Ποιητικός ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΟΧΙ (μόνο) ο ΜΥΘΟΣ.
–Ο ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ και ΟΧΙ η ΔΥΝΑΜΗ.
–Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ Εξέλιξη Θεσμών και ΟΧΙ οι ΤΑΞΙΚΕΣ αντιλήψεις ΕΞΟΥΣΙΑΣ
–Η ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ, διαρκής ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ και ΟΧΙ η ΟΙΗΣΗ (υπεροψία) και η ΑΥΤΟΠΑΓΙΔΕΥΣΗ
της ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑΣ, της Μοναδικότητας
–Ο ΔΥΝΑΜΙΣΜΟΣ της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ γλώσσας μέσα από την νοηματική-αισθητική-επικοινωνιακή
Εξέλιξή της και ΟΧΙ την καθήλωση ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ (!) ΛΕΚΤΙΚΩΝ Τύπων και Μορφών της
–ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ και ΕΥΘΥΝΗ και ΟΧΙ Αυταρχισμός της Εξουσίας
(μερικά μόνο από πλήθος ΑΞΙώΝ του ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΗ Ποιητή).
.
Σύντομες- “μονολεκτικές” τεκμηριώσεις (σε κατά σειρά αντιστοίχιση με τα παραπάνω).
(ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ…): Ο Όμηρος έναν Χαοτικό πόλεμο Μύθων θα τον ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΕΙ σε ΜΥΘΟΠΛΑΣΤΙΚΟ γεγονός εκλογίκευσης, με δομή και Σχέδιο / Έναν ΠΕΙΡΑΤΙΚΟ ΝΟΣΤΟ, σε Ταξίδι ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ (έστω με…αστερίσκους).
.
(ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ…): Ο ισχυρός Αχιλλέας θα υποχωρήσει μπροστα στον ΑΔΥΝΑΜΟ Πρίαμο και σε μια ΥΠΕΡΒΑΣΗ ανθρωπισμού, θα χαρίσει ένα αξιοπρεπές τέλος στον θανάσιμο εχθρό του (Έκτορα).
.
(ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ Εξέλιξη…): Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ Οδυσσέας θα “υποχρεωθεί” και θα προστρέξει στην βοήθεια ποιμένων-ΣΚΛΑΒΩΝ, παραχωρώντας μέρος των δικαιωμάτων του.
.
(η ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ…): Πολλών ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνω / αισχρόν δήρον μένειν κενεόν τε νέεσθαι (ΕΙΚΟΝΑ).
.
(ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ…): Κεράνυμι, κίρνημι, κερόω / κλισίη, θρήνυς, θρόνος, κλισμός, δίφρος, έδρη (εκπλήσσει η ΠΟΛΥΤΥΠΙΑ του Ομηρικού λόγου).
.
(ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ και ΕΥΘΥΝΗ…): Ο ΙΔΙΟΦΥΗΣ Έλληνας ΠΟΙΗΤΗΣ με μια ΚΟΡΥΦΑΙΑ(επική) ΕΙΡΩΝΕΙΑ μέσα από τα…. (τυπικώς) ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ερωτήματα, διδάσκει “ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΕΥΘΥΝΗΣ” στις ΕΠΟΜΕΝΕΣ Γενιές.
.
ΠΗΝΕΛΟΠΗ: Γιατί δεν μου λές όλη την αλήθεια Οδυσσέα; ΔΙΚΑΙΟΥΜΑΙ (!) να ξέρω. ΙΘΑΚΗΣΙΟΙ: Τί απέγιναν βασιλιά, οι πατεράδες, τα αδέλφια μας, τα παιδιά μας. ΖΗΤΑΜΕ να ΜΑΘΟΥΜΕ.
.
Προσπάθησα να δείξω ότι ο Όμηρος ίσως είναι και…. κάποια άλλα πράγματα, πέρα από το σχολικό “ο καλός, ο κακός κλπ”. Τα έχω γράψει 10άδες φορές.
.
Αυτόν τον Όμηρο θα τον διδάξουμε ποτέ;
Όχι τίποτε άλλο, μην δίνουμε, εμείς οι ίδιοι, αφορμή
στους… Ξένους να λένε διάφορα και να μας στεναχωρούν