13
Νοέ

Ο Όμηρος έβριζε, αλλά δεν… βλασφημούσε.

.

“ή ταν ή επί τας”

Οι υψηλές αξίες, τα ιερά και τα όσια ήταν ΥΠΕΡΑΝΩ, για τον γενάρχη του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Πολιτισμού, ΌΜΗΡΟ.

.

Πριν από καιρό είχα γράψει το άρθρο “Ο Όμηρος έβριζε υπέροχα”.
.

Με αφορμή τα περί ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΣ των τελευταίων ημερών να πω
συμπληρωματικά  ή  σωστότερα  διευκρινιστικά:

.
Η “βρισιά” παράγεται ΤΥΠΙΚΑ από την λέξη “ύβρις” (=αλαζονεία έναντι των  θεών, για  τους  προγόνους  μας).

Αλλά οι δύο λέξεις (βρισιά / ύβρις) ΔΕΝ είναι συνώνυμες
.

Η λέξη ύβρις (στην ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗ “εξ-ύβριση”) είναι
συνώνυμη της “βλασφημίας” ή της “αμαρτίας”(όπως εννοείται σήμερα).
Σημείωση: Η “βλασφημία” ταυτίζεται με την “βρισιά”, μόνο όταν εκφέρεται με “τ” (βλασΤήμια ή βλασΤημιά). Λ.χ σε εκφράσεις του τύπου: “βλαστήμησε την ώρα και την στιγμή….”.

.
Τερτίπια της γλώσσας.
Είπαμε  “περίεργες διαδρομές της γλώσσας” (σχετικό βίντεο  στο youtube).

.

Κλείνοντας αυτήν  την  πρόχειρη ετυμολογική εισαγωγή  να πω:
.

Για την διαφορά “βρισιάς” (πρόσκαιρο χυδαίο απαξιωτικό ξέσπασμα- εκτόνωση οργής κλπ) με την “βλασφημία” (…ιερών και οσίων), μπορεί κάποιος να δει ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις στο διαδίκτυο.
.
Ως προς τον ΌΜΗΡΟ.
Όντως στον Όμηρο υπάρχει πλούσιο ΥΒΡΕΟΛΟΓΙΟ. Έδωσα άλλωστε αρκετά παραδείγματα, στο άρθρο.  Όμως Βρισιές. Όχι βλασφημίες
.
 Όπως διαπιστώνουμε ο ιδιοφυής Έλληνας Ποιητής:
.

Αποφεύγει: Βρισιές με ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΑ  απαξιωτικά  υπονοούμενα. Ελάχιστες οι περιπτώσεις.  Λ.χ “γύναιο” η Εριφύλη, που πρόδωσε τον άνδρα της για ένα… περιδέραιο ή “παρθενοπίπης”, δηλαδή “λάγνος”, “ματάκιας”, ηδονοβλεψίας νεαρών κοριτσιών ο Πάρης, καθώς και τα υπονοούμενα του Οδυσσέα στον Θερσίτη ή του Ευρύμαχου στον ζητιάνο ή του  Θερσίτη  στον Αχιλλέα. Ίσως και η (συχνή) λέξη “κυνώπις”.

.
Αποφεύγει: Την εξύβριση θεών και θείων (θεϊκών) αξιών και πραγμάτων, κάτι που  χαρακτηρίζεται ως  βλασφημία
.
Αποφεύγει: βρισιές πατρίδων, καταγωγής, ΓΟΝΙώΝ και γενικά
συγγενικών σχέσεων.
.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ.
Θέλω να πιστεύω ότι και με το σημερινό σημείωμα, δίνεται μια  ολοκληρωμένη και  σωστή (!) εικόνα για το Ομηρικό υβρεολόγιο, το οποίο, όπως φαίνεται, συμφωνούμε ή όχι, είναι μεν βασική παράμετρος της ΟΜΗΡΙΚΗΣ  αφήγησης, αλλά ως στιγμιαίο κυρίως (λόγω οργής) διαπροσωπικό γεγονός.
.

Γι’ αυτό,  παρά  την  συχνότητά  του,  δεν  επηρεάζει στο  ελάχιστο  την ποιότητα  του  Ομηρικού  λόγου.

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

85.990

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP