Τί λένε σχολιαστές για την πρώτη λέξη (μήνις) της Ιλιάδας.
.
“μ ή ν ι ν άειδε θεά…..”
.
“Δια τί από της μήνιδος, ούτω….. δυσφήμου ονόματος” (εννοείται
ήρξατο Όμηρος Ιλιάδα);
.
Για τους εξής λόγους, λέει ο σχολιαστής:
.
Πρώτον: Για να αποκαθάρει την ψυχή του ακροατή από το ανάλογο πάθος
(ίνα αποκαθαριεύση το τοιούτον μόριον της ψυχής)
.
Δεύτερον: Να εξοικειωθούν (προσυνεθίσουν) οι ακροατές και να αντέξουν (=φέρειν
γενναίως) την αγριότητα του πολέμου , αφού αυτή επρόκειτο να είναι η βασική θεματολογία της Ιλιάδας (μέλλων….. πολέμους απαγγείλαι)
.
Τρίτον: Ίνα τα εγκώμια των Ελλήνων “πιθανότερα” (πιο πειστικά) ποιήση. Δηλαδή για λόγους αξιοπιστίας και αληθοφάνειας του έργου του. Με άλλα λόγια,
να μην θεωρηθεί ότι “χαρίζεται”= είναι επιεικής και επαινετικός μόνο με τους νικητές συμπατριώτες του Έλληνες
(επειδή έμελλεν αποφαίνειν νικώντας τους Έλληνας, αξιόπιστος ων,
εκ του μή πάντα χαρίζεσθαι τω εκείνων επαίνω)
.
Αυτά λέει ο σχολιαστής για την…. “μήνιν”.
.
Σημείωση: Ο… τύπος μάλλον δεν “διάβασε” σωστά την Ιλιάδα. Στον Όμηρο
η αντικειμενικότητα απέναντι σε Έλληνες και Τρώες, δεν είναι
τυπική σκοπιμότητα, αλλά βασική ιδεολογική θέση ανθρωπισμού του κορυφαίου Έλληνα Ποιητή, ο οποίος πραγματεύεται τα δεινά του πολέμου το ίδιο για φίλους και εχθρούς.
.
Υ.Γ Με την ευκαιρία, ας μην αφήσουμε…. κάποια αξιόλογα περί γλώσσας, να περάσουν έτσι. Έστω και εκτός του κυρίως θέματος.
.
Ήδη τον δέκατο μ.Χ αιώνα κ.ε (οπότε και τα παραπάνω σχόλια) η Ελληνική γλώσσα…. βαίνει συνεχώς απλοποιούμενη και το πιο σημαντικό: Υιοθετούνται λέξεις και λεκτικοί τύποι εκτός…. κανόνων, τους οποίους τύπους οι σημερινοί “Τζάρτζανοι” θα… εξοβέλιζαν μετά βδελυγμίας: “αποκαθαριεύση” / “προσυνεθίσουν” ή (αλλού) “προεθίσουν”.
.
Άλλωστε είναι ο αιώνας όπου ο λαός προβάλλει δυναμικά την ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ συνέχεια από αρχαιοτάτων της ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗΣ Ελληνικής γλώσσας με…. αριστουργηματικές αποδείξεις: Παραλογές / έπος Διγενή Ακρίτα κλπ….