Ξεκίνημα σχολικής χρονιάς, ξεκίνημα ζωής. Όταν ακόμη μπορούμε να αισιοδοξούμε.
.
ανάπνευση: Αν το ακούγαμε, έτσι από κάποιον ως λέξη, θα το κοροϊδεύαμε “ημείς οι άνθρωποι των γραμμάτων”, για να θυμηθούμε τον σαρκασμό του ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ / θα περιγελούσαμε την αγραμματοσύνη του άσχετου.
.
Μόνο που ο…. άσχετος ο οποίος “λέει” αυτήν την λέξη είναι ο Όμηρος, (δες σημείωση), ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΟΝΤάΣ την (το ΤΥΠΙΚΟ της), στην “νοηματική ΣΤΙΓΜΗ” (!!!) των πραγμάτων, χωρίς τον… φόβο ότι θα τον…. επιπλήξει ο Τζάρτζανος (αυτόν που μας γνώρισαν στα σχολειά μας).
.
Είναι βέβαιο ότι οι…..σχολαστικοί αρχαιόπληκτοι, δεν μπόρεσαν, ούτε μπορούν να εντάξουν την συνειδητά ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ, ΑΝΥΠΟΤΑΚΤΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΗ, ΛΑΪΚΗ ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗ Ελληνική γλώσσα του ΟΜΗΡΟΥ στους…. Κανόνας των. Ούτε και ποτέ είναι δυνατό.
.
Όπως και ότι τα 4/5 (!) του Ομηρικού λεξιλογίου (όπως λ.χ η ανάπνευσις) θα κατατάσσονταν, σύμφωνα με την…. Αττικο-γραμματική, στις Εξαιρέσεις και στα… ιδιόλεκτα, β’ διαλογής ίσως.
.
Προλαβαίνω την εύλογη ένσταση: Ναι, αλλά ο Όμηρος γράφει στην ΙΩΝΙΚΗ διάλεκτο και όχι στην…. Αττική (!)
.
Καλύτερη “ασίστ” δεν θα μπορούσαμε να έχουμε.
.
Να λοιπόν μια καλή ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε ένα ΒΑΣΙΚΟ λάθος σκέψης, αιτία πολλών προβλημάτων στην διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας μέχρι και σήμερα ακόμη.
.
Ποια είναι η λάθος σκέψη:
.
Ότι το Αττικοκεντρικό σύστημα και οι άτεγκτοι ΚΑΝΟΝΕΣ του δομής, κλίσης, σύνθεσης κλπ, αποτελούν το μ ο ν α δ ι κ ό ΜΕΤΡΟ της Ελληνικής γλώσσας.
.
ΟΤΙ αποτελούν το μέτρο ορισμού του τί είναι και ΠώΣ πρέπει (!) να εξελίσσεται στο ΣΥΝΟΛό της ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ η Ελληνική γλώσσα.
.
Ποιος όμως το ορίζει αυτό και με ποια λογική;
.
(σαν) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:
.
Μήπως με την σ χ ο λ α σ τ ι κ ή λογική που θα υποστήριζε ίσως την ΑΠΟΨΗ ότι:
.
ο Χριστός (= Αλεξανδρινή Κοινή), για παράδειγμα, “κακώς”… παρακάμπτει το σύνηθες Τ Υ Π Ι Κ Ο της Αττικής (=”γενική α π ό λ υ τ η” / ανθρώπου τινός καταβαίνοντος)
.
και κακώς ΑΡΑ επιλέγει την Α Π Λ Η διατύπωση (άνθρωπός τις κατέβαινεν), η οποία ΟΜΩΣ για το “ΥΨΗΛΟ νόημα” της παραβολής, έχει… κυρίαρχη σημασία να ΕΚΦΕΡΕΤΑΙ (= ο μ ι λ ε ί τ α ι) ΕΤΣΙ;
.
Μπορεί να υποστηριχθεί μια παρόμοια σχολαστική άποψη; Ας απαντήσει ο καθένας μας.
.
Σημείωση:
.
Δεν θα βιαζόμασταν ίσως να… “κοροϊδέψουμε” την “α ν ά π ν ε υ σ ι ν” του Ομήρου, εάν, έστω και τυχαία, ερχόταν στο νου μας η “α ν ά σ α σ ι ς” του Εθνικού μας Ποιητή, Δ. Σολωμού.
.
Να τί εστί ΜΕΓΑΛΕΙΟ της ΕΝΙΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ γλώσσας, με ΣΥΝΟΧΗ και ΣΥΝΕΧΕΙΑ, όταν ελεύθερα ε ξ ε λ ί σ σ ε τ α ι, που συνειρμικά οδηγεί στο “όταν ελεύθερα συλλογάται”.