Στον ΌΜΗΡΟ, όπως θα δούμε και στις παρακάτω περιπτώσεις, καθώς και σε επόμενες άλλων άρθρων, είναι εμφανέστατη η ΥΠΕΡΒΑΣΗ της απλής (ενστικτώδους) φαντασίας. Διακρίνεται ένα ΣΑΦΕΣΤΑΤΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ “επιστημονικότητας”, η προέλευση της οποίας, είναι κάπως δύσκολο να αποδοθεί ΜΟΝΟ στην ΙΔΙΟΦΥΗ Μυθοπλαστική επινοητικότητα του Έλληνα Ποιητή.
Να ξεκολλήσουμε από την ΑΦΕΛΗ προσέγγιση των…παιδικών μας χρόνων: Ο “καλός” Οδυσσέας και οι “κακοί” μνηστήρες…!
Ο Όμηρος κινείται ΠΟΛΥ ΠΕΡΑ από την Μυθολογία και το εύκολο συναίσθημα (!).
Σε αρκετές περιπτώσεις “θαυμαστών” πραγμάτων, είναι ευδιάκριτη η “ΓΗΙΝΗ εφευρετικότητα” η Εξειδικευμένη ΓΝΩΣΗ, ο ανθρώπινος ΜΟΧΘΟΣ και όχι πάντα η “άνωθεν” ΘΕΪΚΗ Παντοδυναμία.
Και έχουμε πάντα υπόψη ότι όλα αυτά, 3.000 χρόνια ΠΡΙΝ από σήμερα.
—ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΑ.
Ο ΜΕΝΕΛΑΟΣ παρατήρησε ότι στην “Λιβύη” (Αφρική) “στ’ αρνιά τα κέρατα φυτρώνουν μάνι μάνι”(γρήγορη ανάπτυξη) / “εκεί γεννούν τα πρόβατα, στον ίδιο χρόνο, τρεις φορές”.
ΟΠΩΣ στο νησί των Φαιάκων, ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ θαυμάζει τις αλλεπάλληλες σοδειές.
Όντως ΠΡΟΚΛΗΣΗ για συνομωσιολογία. ΥΠΟΝΟΕΙΤΑΙ πιθανότατα χρήση ΒΕΛΤΙΩΤΙΚΩΝ, για την ταχύτερη ωρίμανση των καρπών και
ανάπτυξη-γονιμότητα των προβάτων.
.
Σήμερα ΒΕΒΑΙΑ θα μιλούσαμε για βιταμίνες, ορμόνες, γενετικές μεταλλάξεις DNA κλπ. Την εποχή του Ομήρου όμως;
.
—ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΙΟΓΟΝΑ
Οι λωτοί, το άνθινον είδαρ (μια από τις κουβέντες-ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ του Ομηρικού λόγου) / τα απίθανα βότανα της Ελένης (φάρμακον, νηπενθές τ᾽ ἄχολόν τε, κακῶν ἐπίληθον ἁπάντων) / οι φοβεροί “κυκεώνες”(=κοκτέιλ) της ΚΙΡΚΗΣ.
Ο Όμηρος, αφού κάνει μια σαφή, με υπευθυνότητα θα λέγαμε σήμερα, ΔΙΑΚΡΙΣΗ σε “θεραπευτικά” και “επικίνδυνα” βότανα (πολλὰ μὲν ἐσθλὰ, πολλὰ δὲ λυγρά), καλύπτει μια μεγάλη γκάμα (ΠΟΙΚΙΛΙΑ) ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΩΝ (!) επιπτώσεών τους, στην ανθρώπινη φυσιολογία:
Μεθοδική κατηγοριοποίηση που θα ζήλευε και μια σημερινή έρευνα. Από την “αμνησία- λησμονιά” και την “Μεταμόρφωση του είδους”, την “πρόσκαιρη απώλεια συνείδησης” (λ.χ ξαφνικά ανεξέλεγκτα γέλια μνηστήρων, με αλλοίωση χαρακτηριστικών του προσώπου), μέχρι “αλυπία- συναισθηματική καταστολή- νέκρωση”=”μένει ΑΠΑΘΗΣ, ΑΔΑΚΡΥΤΟΣ ο άνθρωπος, ακόμη κι αν….(ιδιαίτερα σκληρή η Ομηρική περιγραφή) ραψ. δ.
Αξιοσημείωτο ότι οι περιγραφές των… συμπτωμάτων είναι “επιστημονικών” προδιαγραφών.
.
Όλα αυτά ΟΜΩΣ προϋποθέτουν ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΕΣ γνώσεις ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ, ΙΑΤΡΙΚΕΣ γενικά. Η ικανότητα μυθοπλασίας μόνο, δεν αρκεί.
Το ερώτημα ακούγεται “συνομωσιολογικό”, αλλά είναι απολύτως ΕΥΛΟΓΟ: Από πού είχε ή μπορεί να είχε αυτές τις “ΙΑΤΡΙΚΕΣ” γνώσεις ο Έλληνας Ποιητής; Πώς τα γνώριζε αυτά ο Όμηρος.
.
—ΑΝΤΙΔΟΤΟ ή… ΕΜΒΟΛΙΟ
Ο ΕΡΜΗΣ εφοδιάζει τον ΟΔΥΣΣΕΑ με ειδικό “φάρμακο” (το μυστηριώδες βότανο “μώλυ”), ισχυρό να εξουδετερώσει (!) τα βότανα της Κίρκης / Να “ΠΡΟΛΑΒΕΙ”(!) την όποια δράση τους;
.
Σε κάθε περίπτωση πάντως μπαίνουμε σε ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ λογικές του “ΑΝΤΙΔΟΤΟΥ”. Σήμερα θα μιλούσαμε για… ενίσχυση του ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ, προληπτικό Εμβολιασμό. Λέω ξανά, με σημερινή ορολογία.
ΑΞΙΖΕΙ. Ποιο το ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ αυτής της περίπτωσης: Μπορεί το “ΑΝΤΙΔΟΤΟ” να το… “ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΕΙ” ο (θεός) Ερμής (με την ενισχυτική ΚΑΙ του ΟΡΚΟΥ ), ΑΛΛΑ (!) η λογική= “ΦΑΡΜΑΚΟ- ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ του οργανισμού” (!) συνιστά ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ, συνειδητά ανθρώπινο.
Και το ακόμη ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Σίγουρα εντυπωσιάζει η ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΛΟΓΙΚΗ ΣΧΕΣΗ: (συγκεκριμένο) Φάρμακο- – ορισμένη Αντίδραση του Οργανισμού. ΑΡΧΗ επιστημονικής Σκέψης…!
.
Κι ένα θέμα, το πρώτο,στο σημερινό σημείωμα, από τα πολλά θαυμαστά ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ του Έλληνα Ποιητή.
—ΤΗΛΕΠΑΘΕΙΑ / ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ ή το πρώτο…. play station;
Οι (αυτο)κινούμενοι, με… τηλεκοντρόλ, ΤΡΟΧΗΛΑΤΟΙ τρίποδες που κατασκεύασε ο ΉΦΑΙΣΤΟΣ, κατόπιν… παραγγελίας(;) της μητέρας του ΗΡΑΣ, για να έχει να ασχολείται ο ΔΙΑΣ στον ελεύθερο χρόνο του, μπας και σταματήσει να… ξεπορτίζει τρις την ώρα.
.
Η τηλε-κατευθυνόμενη (ΠΙΘΑΝΟΤΑΤΑ) κίνησή τους (προφανώς οι τρίποδες δεν εμφανίζονταν στις συνελεύσεις ΧΩΡΙΣ κάποιο λόγο και ΧΩΡΙΣ..κλήση) που ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΖΕΙ και ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΕΙ ακόμη κι έναν θεό, ΠΑΡΟΤΙ ο ίδιος με υπερφυσικές δυνατότητες (δες ΕΙΚΟΝΑ), μάλλον παραπέμπει στην “ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ” των “αισθητήρων” και ελέγχου εξ αποστάσεως, κάτι διαφορετικό δηλαδή από ό,τι με μεταφυσικό-μαγικό τρόπο μπορούσε να κάνει κι ένας θεός.
.
Όταν αποκωδικοποιούμε τον ΌΜΗΡΙΚΟ λόγο, έχουν σημασία και οι λεπτομέρειες.
.
Για παράδειγμα: Αρκεί να προσέξουμε ότι ο ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ΌΜΗΡΟΣ, εδώ, θέλει να δώσει έμφαση στην ανθρώπινη ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, στην ανθρώπινη ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ (!), στην “ΓΗΙΝΗ” ΕΦΕΥΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ (!!!).Λ.χ υποψία “μηχανισμού” για εξ αποστάσεως ΕΛΕΓΧΟ των πραγμάτων / προγραμματισμό κλπ!
.ΣΗΜΕΡΑ, ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΗ πραγματικότητα πλέον όλα αυτά. Την εποχή του Ομήρου όμως, έστω και ως σύλληψη της ΙΔΕΑΣ;
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ με άλλα όντως θαυμαστά του Ομήρου. ΠΡΟΗΓΟΥΜΈΝΩΣ Όμως: Γιατί ο Όμηρος παρομοιάζει τον λόγο (ομιλία) του ΟΔΥΣΣΕΑ με “πυκνή χιονόπτωση” (χειμερίοις νιφάδεσσιν). Τί ΕΝΝΟΕΙ;
.