Εισαγωγικά: Είναι αλήθεια ότι ακούστηκε πολύ η φράση “Υπουργικό Κουστούμι” προεκλογικά.
.
“Υπουργικό Κοστούμι”. Προέλευση αντίληψης και φράσης
.
Ο Όμηρος θα είναι πάντα μπροστά από την εποχή του και από την εποχή μας.
.
Ουσιαστικά από την εποχή του Ομήρου μέχρι και σήμερα δεν έχει αλλάξει τίποτα στην σχέση τρόπου ενδυμασίας και προσωπικότητας (αισθητική, αξίωμα, ταξική και οικονομική δυνατότητα, αξιοπρέπεια, ΑΛΛΑ
ακόμη γιατί όχι επίδειξη εντυπωσιασμός ματαιοδοξία κλπ)
.
.
Ο Όμηρος θεωρεί ότι βασικό στοιχείο της προσωπικότητας ενός ανθρώπου είναι και η αισθητική και η ποιότητα της ενδυμασίας του.
.
Από το “λιπαρόν κρήδεμνον” της Πηνελόπης (ποιότητα πρώτης ύλης και ύφανσης) μέχρι τα “σιγαλόεντα είματα” και από τα “εϋραφή”, μέχρι τα εξεζητημένα “επήρατα” είματα (όπως αυτό λ.χ που προσφέρουν οι μνηστήρες στην Πηνελόπη).
.
Άλλωστε ο “ιστός και η ηλακάτη” (η τέχνη-τεχνική της ΎΦΑΝΣΗΣ), είναι μεταξύ των χαρακτηριστικών φράσεων (ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ) του Ομηρικού λεξιλογίου και αφορά όχι μόνο στην ενδυμασία (δες λ.χ “ρήγεα καλά”= πολυτελή σκεπάσματα).
.
Καλά όλ’ αυτά, αλλά πώς φτάνουμε στο….. “Υπουργικό κοστούμι”
.
Προτείνει η Ναυσικά στον βασιλιά Αλκίνοο, να…. πάει τα ρούχα για πλύσιμο: (Οδύσσεια / Ραψ. ζ)
.
“κ λ υ τ ά (1) εἵματ᾽ ἄγωμαι (2) ἐς ποταμὸν πλυνέουσα……”
επειδή:
Ἐσένα τοῦ ἴδιου πρέπει σου, σὰν πρῶτος τῶν μεγάλων,
μὲς στὶς βουλὲς νὰ κάθεσαι μὲ ροῦχα ὁλοκαθάρια. (μετάφρ. Αργ. Εφταλιώτη).
.
Η ανάγκη να φορούν οι ΦΑΙΑΚΕΣ ‘ΚΛΥΤά”, δηλαδή “εϋραφή” (καλοραμένα) / “σιγαλόεντα” (λαμπερά εντυπωσιακά) / και “νεόπλυτα” (φρεσκοπλυμένα) ρούχα στο…. Κοινοβούλιο, για την οποία μιλάει η ΝΑΥΣΙΚΑ στον Πατέρα της ΑΛΚΙΝΟΟ, δεν γίνεται μόνο η αιτία συνάντησης Οδυσσέα- Ναυσικάς (που ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ βέβαια υπηρετεί την πλοκή της Οδύσσειας), αλλά πιθανότατα οδηγεί και σε ό,τι σήμερα εννοούμε λέγοντας “Υπουργικό κοστούμι”.
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
1) Κ λ υ τ ά είματα= Σήμερα θα λέγαμε διάσημα ε π ώ ν υ μ α ρούχα
2) εκφραστική ταυτοσημία καθημερινότητας, ΤΟΤΕ με σήμερα: είματα άγομαι πλυνέουσα= πάω τα ρούχα για πλύσιμο