Πώς ο Πλούταρχος μετά τον Όμηρο, Ε Ν Ω Ν Ε Ι (ενοποιεί) την Ελληνική ΣΚΕΨΗ, την ΠΡΙΝ απ’ αυτόν με την…. ΜΕΤΑ απ’ αυτόν, α ξ ι ο π ο ι ώ ν τ α ς (όπως ΠΡΩΤΟΣ ο Όμηρος) την ΛΕΥΤΕΡΗ λ ε ξ η σ η μ ί α και όχι την Γραμματική ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗ λ ε ξ ι λ α γ ν ε ί α, με…. κανόνας και εξαιρέσεις (Άκου… εξαιρέσεις, όρια και….. περιθώρια σε μια εξελισσόμενη γλώσσα). (Σχετικά σε επόμενα σημειώματα).
.
(Παιδεία…. το βλέμμα και μόνο της Ελληνίδας μάνας). (εικόνα διαδικτύου).
.
Τυχερά αγαθά και παιδεία
Ποια εννοεί ως “τυχερά αγαθά” ο Πλούταρχος, “αντιγράφοντας” τον Σωκράτη:
.
—η καλή γενιά (ευγένεια): (αυτούσια η απλότητα της διατύπωσης από τον Πλούταρχο: “Ευγένεια καλόν μεν, αλλά προγόνων αγαθόν”)
.
Ωραίο αγαθό, αλλά είναι των προγόνων σου. (Ο ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ προτείνει, πολύ σοφά, να κοιτάζουμε κάπου κάπου, εμείς οι ΑΠΟΓΟΝΟΙ, στον καθρέπτη την ΤΩΡΙΝΗ αξιοσύνη μας, πριν αρχίσουμε τους… πανηγυρικούς για τους….. ημών).
.
—Ο πλούτος:
.
χρήσιμος ως μέσο, αλλά “τύχης κτήμα” (έρμαιο τυχαίων συμβάντων /
κατά λέξη= στα χέρια της τύχης). Την ίδια περίπου εποχή ακούστηκε άλλωστε το “οι πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν….”
.
—Ο π ο λ ύ ς πλούτος: (προσέξτε φίλοι μου ότι ο Πλούταρχος ΕΔΩ, δεν χρησιμοποιεί σύνθετο λ.χ το φιλάργυρον, το φιλοχρήματον…. Λέει ο “πολύς πλούτος” δηλαδή το σημερινό “τα πολλά λεφτά”…..!).
.
–Ο π ο λ ύ ς πλούτος λοιπόν, γίνεται ΑΥΤΟΣΚΟΠΟΣ και οδηγεί σε παράνομες μεθοδεύσεις απόκτησης, εγκληματικές (βαλάντια… τοξεύειν= δυνατή και διαχρονική κουβέντα).
.
—Η δόξα: Εύλογη (ως) επιθυμία, αλλά αμφισβητούμενη (ως αξία). (Πολλοί την δόξαν εμίσησαν….)
.
— Η ομορφιά: Αξιοζήλευτη (“περιμάχητη” γράφει ο Πλούταρχος), αλλά πρόσκαιρη (“ολιγοχρόνια”)
.
Η υγεία: Ό,τι πολυτιμότερο, αλλά… ευμετάβολη (“ευμετάστατη”)
.
Ισχύς (ρώμη, Δύναμη): “ζηλωτή μεν, αλλά νόσω και γήρα ευάλωτη”
.
Η ΠΑΙΔΕΙΑ: Ισόβιο ΣΤΑΘΕΡΟ στήριγμα του ανθρώπου
.
Επειδή, “Μόνη η Παιδεία π α λ α ι ο ύ μ ε ν η….” παραμένει:
.
–Τύχη ανάλωτος= αναλλοίωτη από την τύχη
–Συκοφαντία αναφαίρετος= αναφαίρετη (άθικτη) από συκοφαντίες
–Νόσω αδιάφθορος= απρόσβλητη από αρρώστιες (προφανώς εννοεί σωματικές)
–Γήρα αλύμαντος= ανεπηρέαστη από τα γηρατειά / δεν την….. λυμαίνονται τα γηρατειά).
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: “Παιδεία π α λ α ι ο ύ μ ε ν η” (Ελληνική γλώσσα του…. 80 μ.Χ ή του 2017 μ.Χ)
.
ή αλλιώς “έτσι σοφός που έγινες, με τόση γνώση….” ή πιο αλλιώς “γηράσκω αεί διδασκόμενος” ή ακόμη πιο αλλιώς “δεν γερνάω… ωριμάζω, παλιώνω”. (Ας σταματήσουμε στην… ωρίμανση).
.
Επώνυμες μαρτυρίες:
.
1) Όταν ο Δημήτριος κατέστρεψε ολοσχερώς τα ΜΕΓΑΡΑ, ρώτησε τον
Μεγαρέα φιλόσοφο ΣΤΙΛΠΩΝΑ, εάν έχασε κι αυτός κάτι.
.
— Όχι βέβαια. “Ο πόλεμος ου λαφυραγωγεί αρετήν” (απάντησε ο…. Στίλπων). “Χαρές και πλούτη να χαθούν τίποτα δεν είναι, αν μένει η ΨΥΧΗ στητή κι ολόρθη” ΣΟΛΩΜΟΣ.
.
2) Όταν ο σοφιστής ΓΟΡΓΙΑΣ ρώτησε τον ΣΩΚΡΑΤΗ, εάν θεωρεί
ευτυχισμένο τον… Μεγάλο Βασιλέα (Πέρση αυτοκράτορα)….
.
—Δεν γνωρίζω τί αρετή και τί ΠΑΙΔΕΙΑ έχει. (“Παιδεία, ου κείται εν τοις
τ υ χ η ρ ο ί ς αγαθοίς”= δες το λαϊκό “αυτά είναι τυχαία- τυχερά πράγματα”)
.
Σημείωση: τυχη-ροίς= τύχη- ρέοντα= τρέχουν με (στην) τύχη / ακολουθούν την τύχη / εξαρτώνται από την τύχη. (τυχερά είναι αυτά).
.
Υ.Γ
Δείτε φίλοι μου (από τα λίγα πρωτότυπα που αναφέρω) πόσο “δημοτικοποιήθηκε” (!!!)
η Ελληνική γλώσσα την εποχή του ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ (1ος μ.Χ αιώνας), α π ό τον
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟ…. αυτοπροσώπως. (Ας αφήσουμε απέξω Όμηρο, Αλεξανδρινούς,
και τον…. αγράμματο λαό, προς το παρόν).
.
Επειδή θέλω το ερώτημα να είναι πολύ- πολύ συγκεκριμένο.
.
Εμείς, 2.000 χρόνια μετά, θα κ α τ η γ ο ρ ή σ ο υ μ ε (ΚΑΙ) τον ΠΛΟΥΤΑΡΧΟ
για…. “ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ” και με “εντολή” Τζάρτζανου και Μιστριώτη θα τον υποχρεώσουμε να σταθεί (μαζί με τον…. ανυπάκουο Όμηρο) με το ένα πόδι στην γωνία;