ΠΑΙΔΕΙΑ: Παιδαγωγικές Ερωτήσεις ή Ερωτήσεις ελέγχου.
.
Μια ιδιαίτερη κατηγορία ερωτήσεων είναι οι “παιδαγωγικές” ερωτήσεις.
(Σήμερα μια πρώτη….. στρώση επί του θέματος)
.
Ερωτήσεις ελέγχου λοιπόν.
.
Στην ουσία Ερωτήσεις ελέγχου και διαπίστωσης.
.
Δηλαδή νόθες ερωτήσεις στην βάση της Υποχρεωτικότητας
(ο ερωτώμενος βρίσκεται σε ορισμένο περιβάλλον, λχ σχολικό…..)
και της Απαίτησης (……και οφείλει, “πρέπει” να απαντήσει).
.
Ο παιδαγωγός ( ο εκπαιδευτικός) ρωτάει προκειμένου να διαπιστώσει τον βαθμό
της “υπάκουης” αναπαραγωγής του διδαχθέντος.
.
Εάν “έμαθε το…. μάθημά του”, “Εάν το έβαλε καλά στο μυαλό του”, “εάν έγινε… κτήμα του”. Στο πιο….. παιδαγωγικό λέγονται και ερωτήσεις “κατανόησης”.
.
Πάντα βέβαια υπό την κάλυψη της καθόλα νόμιμης εκπαιδευτικής διαδικασίας
.
Εάν φυσικά “απήντησεν… ορθώς”, αξιολογείται και αναλόγως.
.
Η Ελληνική Σχολική Πραγματικότητα
.
Στην Ελληνική Παιδεία το….. 80% της γλωσσικής, Ιστορικής, ανθρωπιστικής του
(συμ)μόρφωσης είναι Παρελθοντολογική και πάνω στο σχήμα “οι καλοί και οι κακοί”.
Δηλαδή έχει έναν χαρακτήρα “κηρύγματος”. Ενός περίπου…. αδιαπραγμάτευτου “Δεδομένου”.
.
Κατά συνέπεια: Αδυνατεί ή σωστότερα Αδιαφορεί, ή ακόμη σωστότερα “δεν βλέπει τον λόγο” ο μαθητής να…… βάλει και λίγη…. κρίση…. στις απαντήσεις του.
.
Και σαν τί να “κρίνει” δηλαδή; (μερικά ανώδυνα παραδείγματα).
.
Να κρίνει τον “καλό Οδυσσέα”;
.
Να αμφισβητήσει ότι η μακρά παραλήγουσα περισπάται προ…. βραχείας ληγούσης;(και να μην….. ξέρει αύριο μεθαύριο να μιλάει σωστά Ελληνικά;)
.
Να αμφισβητήσει την πίστη της Πηνελόπης;
.
Να κρίνει τον Επιτάφιο του Περικλή;
.
Να διαφωνήσει ότι τα “αυτός, μόνος, έκαστος” είναι… κατηγορηματικοί προσδιορισμοί;
.
Να τολμήσει να διατυπώσει την άποψη ότι ίσως κάπου είχαν κάποιο δίκαιο και οι… κακοί μνηστήρες; (και να τον σταμπάρουν ως….. αλήτη;)
.
Οπότε….. η μνήμη έχει τον πρώτο λόγο. Απομνημόνευση και πάλι απομνημόνευση. Σίγουρη…. και ασφαλέστατη επένδυση.
.
Ξεκινάει από την ώρα που η….. μαμά κρατάει το βιβλίο και ο κανακάρης “σιγοτραγουδάει” το… μάθημα, άλλοτε με πολλά…… φάλτσα, άλλοτε “σαν νεράκι”, άλλοτε “απ’ έξω κι….. ανακατωτά”. Έχουν μείνει οι σχετικές εκφράσεις.
.
Στα… χρόνια μας (πώς…. παρήλθον….) ίσχυε και το “να μάθεις να λες το μάθημα σαν το…. πατερημών”
.
Μοιραία και οι σχολικές “ερωτήσεις” δεν….. παιδαγωγούν, ΑΠΛΩΣ ελέγχουν την ποιότητα (=ΠΙΣΤΟΤΗΤΑ)……. αναπαραγωγής.
.
Το ζητούμενο όμως δεν είναι να “γνωρίζεις το ένδοξο και μοναδικό παρελθόν” (γλωσσικό, ιστορικό, ανθρωπιστικό)
αλλά και να μπορείς να το αξιοποιείς ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΩΝΤΑΣ το.
(Είχα γράψει πρόσφατα ένα σημείωμα για την…. επικαιροποίηση).
.
Δίνονται τα κατάλληλα εφόδια για κάτι τέτοιο;
.
Αυτά, σαν μια πρώτη παρουσίαση.