Ας γνωρίσουμε και το “ευ ζην” της Ιθάκης. Ομηρικότατο είναι ΚΑΙ ΑΥΤΟ. Υπήρχε και αυτή η Ιθάκη “έκτοσθεν δώμου” (=εκτός παλατιού).
.
Έχουμε μαυρίσει την ψυχή των παιδιών με κλαίουσες και κλαίοντες, χοιροβοσκούς και συβώτας…. και τα “αμενηνά κάρηνα” του σκοτεινού- αραχνιασμένου ΆΔΗ….
Χρυσά και άγια όλα αυτά. Ομηρικά είναι. ΑΛΛΑ ο Όμηρος είναι “χίλια ακόμη πράγματα”.
.
όρμον πολυδαίδαλον χρύσεον…. (=αλυσίδα- περιδέραιο χρυσό, με χάντρες από κεχριμπάρι).
Έτσι περιγράφει ο Όμηρος το ΚΟΣΜΗΜΑ, που ο Ευρύμαχος πρόσφερε στην Πηνελόπη. Όλα τα κοσμήματα των μνηστήρων είναι προηγμένης τεχνολογίας και αισθητικής και παραπέμπουν στην αντίστοιχη τεχνική της Μινωικής εποχής….!
Το περίφημο κόσμημα των μελισσών, εδώ με ένα περιδέραιο (Διαδίκτυο)
.
Παρότι η οντότητα και η αξιοπρέπεια της γυναίκας, είναι μεταξύ των βασικών στοχεύσεων του, ο Όμηρος γνωρίζει ότι οι γυναίκες γεννιούνται με το DNA της ομορφιάς, φυσικής και… υποβοηθούμενης.
.
Από τις τρεις κορυφαίες θεές, που στήθηκαν μπροστά στον…. τσομπάνη Πάρη,
για τον ΤΙΤΛΟ της “καλλίστης”, μέχρι την Πηνελόπη που δεν θα ξεχάσει ούτε μια στιγμή ότι είναι πρωτίστως γυναίκα, που δεν χάρηκε τα “δώρα” της ζωής και της νιότης:
” Ευρύμαχε, οι θεοί μου χάλασαν το σώμα, την χάρη και τα κάλλη μου….”
Στο θέμα μας.
(Οι συνήθεις λέξεις που συνοδεύουν τις Ομηρικές γυναίκες. Φυσική ομορφιά).
.
καλλίσφυρος / εΰζωνος, καλλίζωνος για το ωραίο σώμα των γυναικών
Καλλιπάρηος / βοώπις, για το πρόσωπο, έκφραση
Καλλιγύναικα / λευκώλενος, λευκοτέρην, για ολόκληρο το σώμα της γυναίκας
ηΰκομος =(ωραία μαλλιά, πλεξούδες), για την Καλυψώ.
.
Συνήθως οι θνητές γυναίκες κάλυπταν τα μαλλιά με “λιπαρόν κρήδεμνον” (=γυαλιστερή-σινιέ μαντήλα) (καλλικρήδεμνοι)
Δεν…. είχε και κάτι άλλο “εξωτερικό” να επαινέσει ο Ποιητής.
.
Τα μόνα ακάλυπτα μέρη της γυναίκας τότε: Πρόσωπο, χέρια και… αστράγαλοι (σφύρες)
Φυσικά και το ανάριμα, το παράστημα σε μια γυναίκα ¨καλή τε και μεγάλη” (=το σημερινό, ψηλή και ωραία)
Και όχι πολύ αδύνατη. Να είναι “πάσσων, ευπηγής”. Να πιάνεται δηλαδή.
Η ξεχωριστή ομορφιά: “από θεών έχουσα κάλλος”, για την Ναυσικά
(Όπως κατ΄αναλογία γίνεται με τον Πάρη και τον Ευρύμαχο που χαρακτηρίζονται “θεοειδείς”= ιδιαίτερα ωραίοι…. εκ θεού ή “εναλίγκιοι”= όμοιοι με θεό).
.
Η Ελένη δεν… περιγράφεται ευθέως. Χαρακτηρίζεται από τον Έκτορα απλώς “ευειδής γυνή” ή ενίοτε με το κοινότυπο (τυπικό) “δία γυναικών”.
Σύνηθες συνοδευτικό της Ελένης “Διός εκγεγαυία=Διογέννητη”.
(ο Όμηρος δεν την έχει σε….. ιδιαίτερη εκτίμηση).
Κορυφαία στιγμή της, ο θαυμασμός των γερόντων “αξίζει να πολεμήσει κανεις για μια τέτοια γυναίκα… έστω και έτσι όμως ΠΡΕΠΕΙ να φύγει από την Τροία”
(Δυστυχώς η υπεύθυνη κουβέντα τους, Α Κ Υ Ρ Ω Θ Η Κ Ε από τον λάγνο και ανεύθυνο “ηγέτη” τους, τον Πρίαμο, και με τον Όμηρο να θέτει ακόμη ένα Πολιτικό ερώτημα….!
Υποβοηθούμενη ομορφιά:
Καλλυντικά, κοσμήματα, ΣΤΟΛΙΔΙΑ γυναικών:
(Τα καταγράφω ως έχουν, για να μπορεί κάποιος που θέλει να τα αναζητήσει στο κείμενο ή σε κάποιο Ομηρικό λεξικό).
Ε Κ Π Λ Η Κ Τ Ι Κ Η πάντως η τεχνική και η αισθητική των κοσμημάτων της Ομηρικής εποχής (δες και μικροτεχνική στο κόσμημα των μελισσών της ΜΙΝΩΙΚΗΣ περιόδου, αν αυτό σημαίνει κάτι):
.
Η Οδύσσεια βρίσκεται στην 39η ημέρα. Προτελευταία μέρα της Οδύσσειας.
Λίγο πριν την Μνηστηροφονία.
.
Ανίδεοι οι μνηστήρες, προσφέρουν ΔΩΡΑ πανάκριβα, εντυπωσιακά στην Πηνελόπη.
.
Η Αθηνά στο μεταξύ φρόντισε, ώστε να φαίνεται πιο ερωτική η βασίλισσα.
“ακόμη πιο πολύ τον πόθο των μνηστήρων για να ανάψει…”.
.
κάλλεϊ αμβροσίω (=μύρο ερωτικό θεϊκό), λευκοτέρην πριστού ελέφαντος (=λ. σαν γυαλισμένο φίλντισι) κλπ.
Οι φροντίδες της Αθηνάς απέδωσαν:
“Πηνελόπη, αν σε έβλεπαν ΤΩΡΑ, θα είχες πολύ περισσότερους μνηστήρες, ακόμη και από το μακρινό Άργος, τόσους που δεν θα μας χωρούσε το παλάτι”.
Πάμε στα όντως ακριβά δώρα ομορφιάς των μνηστήρων στην Πηνελόπη.
Ακριβή υπόθεση τα στολίδια των γυναικών από τότε:
.
ορμον πολυδαίδαλον χρύσεον…. (=αλυσίδα, περιδέραιο χρυσό, με χάντρες από κεχριμπάρι),
έρματα τρίγληνα μορόεντα (=σκουλαρίκια τρίπετρα… αστραφτερά ή σε σχήμα μούρου),
ίσθμιον περικαλλές άγαλμα (= καδένα, κόσμημα εκπληκτικό).
Αφήσαμε τελευταίο το δώρο του ΑΝΤΙΝΟΟΥ στην Πηνελόπη:
“περικαλλέα πέπλον ποικίλον….” (πανέμορφο πανοφώρι, στολισμένο με δώδεκα ολόχρυσες πόρπες=καρφίτσες…)
.
Και άλλα πολλά και πανάκριβα δώρα από τους υπόλοιπους. Δεν ήταν και λίγοι.
108 ήταν οι μνηστήρες.
.
Για τον Όμηρο όμως η γυναίκα είναι… πολύ περισσότερα πράγματα
(σε επόμενο σημείωμα, το 3ο και τελευταίο μέρος γνωριμίας μας με τον
κόσμο και τις αντιλήψεις περί ομορφιάς στην εποχή του Ομηρου).