ΟΜΗΡΟΣ: Ο πρώτος λογοτέχνης
Η Ομηρική Ελένη. “δία γυναικών”, “τανύπεπλος”, “Αργείη”, “Διός εκγεγαυία”….. Ωραία, χωρίς να χρειάζεται ούτε μια περιγραφή της, με τον λογοτέχνη Όμηρο να προϊδεάζει για την πολύ μεταγενέστερη “αφαιρετικότητα” στην Τέχνη.
Μετά τον Όμηρο, τ ί π ο τ α δεν είναι ίδιο στην Ελληνική Μυθολογία
Κι αυτό, γιατί ο Όμηρος ΑΝΑΤΡΕΠΕΙ από την βάση της (!), την… Π Ρ Ι Ν
απ’ αυτόν χαοτική Ελληνική Μυθολογία των ΕΝΣΤΙΚΤΩΝ
και την…. ΑΝΑΣΥΝΘΕΤΕΙ, μετουσιώνοντάς την σε ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ, ΑΞΙΕΣ και
κανόνες ΤΕΧΝΗΣ και ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ.
.
Ενδεικτικά ΜΙΑ…. ανατροπή, από τις ΔΕΚΑΔΕΣ, για κάθε έργο:
Για την Οδύσσεια:
Ο Όμηρος θα ΑΓΝΟΗΣΕΙ τον Μυθολογικό Οδυσσέα- πατέρα 14 (;) παιδιών και
θα φιλοτεχνήσει τον ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ Χαρακτήρα “Οδυσσέα” του… ενός παιδιού
(Τηλέμαχου).
Με τον… υπερπολύτεκνο Οδυσσέα του… μύθου, Οδύσσεια δεν γράφεται.
Για την Ιλιάδα:
Θα μπορούσε ποτέ ο ιδιοφυής αυτός δημιουργός να γράψει την ΙΛΙΑΔΑ,
εάν “ΥΙΟΘΕΤΟΥΣΕ” τον ΕΞΩΟΜΗΡΙΚΟ Αχιλλέα: Δηλαδή έναν…. Αχιλλέα που τον
κατηγορούν ως προδότη, έναν Αχιλλέα που τον παίρνουν με τις… πέτρες οι
Έλληνες, έναν Αχιλλέα που κατηγορήθηκε ακόμη και ως…. νεκρόφιλος;
Τί σχέση έχει αυτός ο απίστευτος ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΟΣ Αχιλλέας με τον αριστουργηματικό (είτε συμφωνείς είτε όχι με το “ήθος” του)
Ο Μ Η Ρ Ι Κ Ο (!!!) ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ του Αχιλλέα, του παρορμητισμού μεν,
ΑΛΛΑ…… και της τιμής (!) της φιλίας (!)
της αυτοθυσίας (!) της Ομηρικής Ιλιάδας;;;;
Ας δούμε και κάτι ΚΟΙΝΟ για Ιλιάδα και Οδύσσεια:
Μπορείτε να φαντασθείτε ΟΛΟΥΣ τους Ομηρικούς χαρακτήρες ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥΣ κατά 10 (δέκα) χρόνια (!!!).
Τον Τηλέμαχο 30άρη, την Ναυσικά 27χρονη “φευγάτη”
μεγαλοκοπέλα στο… ράφι, να περιμένει ακόμη… πρίγκηπες σε… άσπρα άλογα….
την Πηνελόπη 50χρονη….στων γηρατιών τον δρόμο (=επί γήραως ουδώ) κλπ
Ναι, Κάπως Έτσι θα ήταν, Ε Α Ν ο Όμηρος υιοθετούσε και την
πρώτη ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΗ (…δεν έβρισκαν την ΤΡΟΙΑ) απόπειρα εκστρατείας,
που είχε σαν αποτέλεσμα να καθυστερήσει η ΔΕΥΤΕΡΗ (η γνωστή) κατά 10 χρόνια.
Ο Όμηρος αυτήν την πρώτη (Μ Υ Θ Ο Λ Ο Γ Ι Κ Ω Σ )… “εκστρατεία”
σχεδόν την αποσιωπά (εμμέσως την υπονοεί ίσως).
Έτσι όμως “προκύπτει” Κ Α Ι μια τεράστια παρακαταθήκη για την ΤΕΧΝΗ:
Και εννοούμε φυσικά το “timing”.
ο Όμηρος ως ιδιοφυής ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ, μέσα στους ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ
που κληροδότησε στον Ελληνικό πολιτισμό και στον κόσμο ολόκληρο, προσδιόρισε
και τον ΣΤΟΧΕΙΑΚΟ ρόλο της κατάλληλης δραματουργικά στιγμής= timing.
Σημείωση: Το TIMING μαζί με τον “ΑΛΛΟ” και τις “ΕΝΟΧΕΣ”
είναι η βάση κάθε Τέχνης, από τον Όμηρο μέχρι σήμερα.
Στο πιο…. λιανό τώρα:
Ο Τηλέμαχος ΕΠΡΕΠΕ να είναι 20χρονος, η Πηνελόπη ΕΠΡΕΠΕ να είναι μια
ώριμη- συνειδητοποιημένη μεν, ΠΛΗΝ ΟΜΩΣ και ελκυστική γυναίκα,
ο Εύμαιος ΕΠΡΕΠΕ να είναι ακόμη (έστω και…οριακά) σε…. ηλικία γάμου,
οι μνηστήρες συνομήλικοι του Τηλέμαχου,
Το “timing” της Ναυσικάς είναι η… πρωτοεφηβεία της (“πρωθήβη”). Η Ναυσικά “δικαιολογείται” να φέρεται ως…. “ναυσικά” ΜΟΝΟ ως 15-16χρονο κοριτσόπουλο… κλπ. (θα δούμε, αμέσως μετά, τί σημαίνει “ναυσικά”).
Συμπέρασμα: Είμαστε ακόμη δυστυχώς (σχολειά και πανεπιστήμια) πολύ μακριά από την σωστή ΑΝΑΓΝΩΣΗ του Ομήρου…!