8
Δεκ

ΟΜΗΡΟΣ: “ξ ε ν ί η τράπεζα”. Ο ξένιος…. Έλληνας.

stemmed_cup_murex

ΟΜΗΡΟΣ: “ξ ε ν ί η τράπεζα”. Ο ξένιος…. Έλληνας.

(εικόνα  από το Διαδίκτυο)

Το  ποτήρι, το….ποτηράκι  σύμβολο  της  Ελληνικής  φιλοξενίας,  με  δεκάδες  εκφράσεις   φιλίας  και εκτίμησης  και  ΧΙΛΙΟΤΡΑΓΟΥΔΙΣΜΕΝΟ :  “Ακόμη  ένα  ποτηράκι…….”

και  επειδή   ΣΤΕΛΙΟΣ= η καλή και ΕΝΤΙΜΗ  Ελλάδα.  “Στο τραπέζι που τα πίνω… λείπει το…ποτήρι σου”

Στον Όμηρο ( δεν ήταν βέβαια  ακριβώς  ποτηράκι):  δέπας, κύπελλον, κύλικας….

Ας   κάνουμε φίλοι μου   ΕΝΑΝ   ΣΥΝΕΙΡΜΟ:

Ο ΝΕΣΤΟΡΑΣ   θα φέρει  στην ΤΡΟΙΑ   το   προσωπικό  του    ΚΡΑΣΟΠΠΟΤΗΡΟ,  (λογικά… ασήκωτο, όπως το περιγράφει   ο ΌΜΗΡΟΣ).

Λέτε  να μην έχουν σχέση όλα αυτά;;;  Να; μην είναι ΕΛΛΑΔΑ όλα αυτά;;;

 

 

Φιλοξενία   στον  Όμηρο.

Χριστούγεννα ,  μέρες  που είναι  η   παραδοσιακή Ελληνική    φιλοξενία   θα έχει  τον πρώτο   λόγο.

Ομηρικές κινήσεις φιλοξενίας, άμεσα ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΜΕΣ σήμερα :
(Τις “έχουμε”). 

Όπως έλεγε και    ο  “Ζορμπάς”   Άντονι Κουήν, πόσο εντυπωσιάστηκε   από τον
τρόπο που…. καλωσορίζουν και υποδέχονται οι Έλληνες.
Φωνάζουν, χειρονομούν…! Ο διαχρονικός  ξένιος…. Έλληνας.  Η   “ξ ε ν ί η    τράπεζα” (=το φιλόξενο   Ελληνικό  τραπέζι)…..!

Αυτό το αυθόρμητο, το παρορμητικό της  ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ     ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ   ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ (!!!),   αυτή η πληθωρικότητα λόγου και κινήσεων,  από….
Ομήρου άρχεται.

.

Σαν να μην πέρασε… ούτε μια μέρα (!!!)

.
Χαίρε ξείνε, παρ άμμι φιλήσεαι= προσφώνηση καλωσορίσματος
( καλώς τον…Εδώ, δεν θα πας  πουθενά,  θα σε φιλέψουμε εμείς…. στο  φτωχικό μας)

χερσίν τ᾿ ἠσπάζετο= καλωσόρισμα δια χειραψίας

(σήμερα λέμε= του έσφιξε το χέρι, τον τράβηξε προς το μέρος του,
αντάλλαξαν θερμή χειραψία)

ἕλε χεῖρα= σήμερα = του έπιασε το χέρι, τον πήρε από τα χέρια,
τον   “οδήγησε”  ο   ίδιος….

ἑδριάασθαι ἄνωγεν   (του πρότεινε να καθήσει) Σήμερα= “έλα, κάθησε στην παρέα μας”

ἵδρυσεν παρὰ δαιτὶ (σήμερα= τον… κάθισε στο τραπέζι)

και βέβαια η πρώτη… Ελληνική  ανάκριση: Ποιος είσαι, από που…, μήπως είσαι συγγενής….

Τραπέζια;

Ναι. Πολλά και Διάφορα: Τραπεζάκια… έξω, Τραπεζάκια μέσα,
Τραπέζια για τους “ξένους” (ξενίη τράπεζα), τους ίδιους,
τραπέζια…ατομικά, της παρέας κλπ.  Ακόμη και οι… σπιτικοί  σκύλοι ονομάζονται   “τραπεζήες”  ή  “τραπεζείτες  κύνες” (σε αντίθεση  προς τους   “θηρευτάς” ή  “θυραωρούς”, δηλαδή     του κυνηγιού ή της φύλαξης), ένδειξη  της   υπερεπάρκειας αυτού….του   επίπλου, ένδειξη   κοινωνικότητας  και   φιλοξενίας.

Καθίσματα; Επίσης πολλά και διάφορα (κλισμός, έδρη, θρόνος, θρήνυς, δίφρος)

Μαχαιροπήρουνα, Πιατικά, σκεύη….;

Όχι. Έτρωγαν με τα χέρια (=Χείρας ίαλλον… )
Το κρέας, συνήθως τίγκα στο πάχος (=πίαρ, αλοιφή= λίπος, άλειμμα)
κατευθείαν στο …. “αλευρωμένο”   τραπέζι    ( σήμερα:   σε… λαδόκολα.)

Αλλά προηγουμένως οι υπηρέτριες ή οι κήρυκες τους έριχναν νερό να πλένουν
τα χέρια τους (=“ύδωρ έχευαν χερσίν“), αφού στο μεταξύ είχαν καθήσει
με την σειρά (=εξείης) που όριζε ο νοικοκύρης.

.
Σκεύη ; Όχι. Εκτός από το “κάνεον- ταρσόν”=κάνιστρο, καλάθι, πανέρι
για το ψωμί= “άρτον. σίτον”

Σημείωση:  Δεν συμπεριλαμβάνονται: τα ΑΓΓΕΙΑ=σκεύη αποθήκευσης,
μεταφοράς, κράσης, κεράσματος του κρασιού

ΚΑΙ τα σκεύη (άγγεα) του ΓΑΛΑΚΤΟΣ: καρδάρες-σκάφες (πέλες, γαυλοί, σκαφίδες)
για το άρμεγμα, την παρασκευή τυριού

.

Μαγειρευτά φαγητά; στον  Όμηρο  Όχι (Βεβαίως και  υπήρχαν, όπως και  πλήθος  λαχανικών, φρούτων και οσπρίων, στις   Π ρ α σ ι έ ς=κήπους, λαχανόκηπους… ή στα   κατάφορτα  κτήματα).

Απλά  ο   ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ (!!!)  Όμηρος   δεν…. τα χρειάζεται….!

.
Μόνο της… ώρας, όπως λέμε σήμερα:

Σούβλες (οβελούς), Σχάρες (εσχάρη);

Ναι. Μάστορας, γνώστης του τυπικού
(αίσιμα ήδη) στο γρήγορο και καλό ψήσιμο, προβάλλεται
ο χοιροβοσκός (συβώτης) ΕΥΜΑΙΟΣ.

(Στις   ραψ.  γ  και ξ   ενδεικτικά  η   αίσθηση  της   αφθονίας κρέατος   και το  τυπικό  του ψησίματος)

.

Γνωστά ονόματα…..  σέφ,   φαγητού- ποτού:

ΕΥΜΑΙΟΣ= ψήσιμο κρεάτων   (Ιθάκη)   και  ο    ΜΕΣΑΥΛΙΟΣ  (Ιθάκη)   βοηθός του Εύμαιου

ΠΟΝΤΟΝΟΟΣ= ειδικός στην κράση και το κέρασμα του οίνου
(Φαίακες, Σχερία=Κέρκυρα)
Ήθελε τέχνη- ΕΜΠΕΙΡΙΑ, γιατί  ανακάτεμα ΟΙΝΟΥ και ΝΕΡΟΥ (= η κήρασις, κράση) και   η προσφορά (=κέρασμα) γινόταν ταυτόχρονα.

(Ανωνύμως  πάντως   η   “φίλη  ταμίη”  είναι  η έμπιστη  υπηρέτρια  που  βρίσκεται  πίσω από την   οργάνωση  των…. Ομηρικών δείπνων).

ΕΚΑΜΗΔΗ (Τροία, στην  υπηρεσία του Νέστορα)= Ειδική στην παρασκευή και το κέρασμα  κ υ κ ε ώ ν α   (=Σύνθετο  ποτό,  ΚΟΚΤΕΙΛ)

Αλλά  και η   ΚΙΡΚΗ   (εκτός  συναγωνισμού  βέβαια, καθότι   “νύμφη”-θεά)  παρασκεύαζε   ονομαστό   κυκεώνα. Φανερά  πρόσθετε και μέλι.  Τώρα τί άλλο  έβαζε μέσα,  σε…. ειδικές περιπτώσεις, το  γνώριζε μόνο  η   ιδια, σαν  περιώνυμη….  “φαρμακοποιός”   που  ήταν.

Επειδή υπάρχει  και   ο  Ελευσίνιος   κυκεώνας,   σε άλλο σημείωμα  ίσως πούμε περισσότερα  γι’ αυτό   το  σύνθετο (….μπερδεμένο)   ποτό

(Από δω και  η μεταφορική  σήμερα   χρήση της λέξης   “κυκεώνας”)

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

85.990

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP