Chris Blog
Οι αποχρώσεις του έρωτα στον Όμηρο
21
Φεβ
Οι αποχρώσεις του έρωτα στον Όμηρο
21 Φεβρουαρίου, 2020
Αφήστε σχόλιο
Uncategorized
ΚΙΡΚΗ. Προσφέρει στον Οδυσσέα τον “ύποπτο” κυκεώνα (κοκτέιλ) της.
.
Στον Όμηρο, κυρίαρχο είναι το σαρκικό μέρος του έρωτα.
Τα ακαταμάχητα “θήλεια” (τρυφερά) δώρα της Αφροδίτης, που εμφανίζονται με χίλιους δυο τρόπους. Αποχρώσεις, όπως λέγονται στις μέρες μας.
.
“φιλότης και ευνή” / “μίσγονται” / “τερπόμεθα”
.
είναι οι χαρακτηριστικές Ομηρικές εκφράσεις στην Ιλιάδα και Οδύσσεια,που επιβεβαιώνουν το παραπάνω.
.
Μια ακόμη γενική επισήμανση:
Στον Όμηρο: Όχι μόνο οι άνδρες, αλλά και οι γυναίκες έχουν δικαίωμα στην ερωτική επιθυμία και απόλαυση.
.
Καινοτόμες για την εποχή τους, 3.000 χρόνια ΠΡΙΝ, αντιλήψεις, που δείχνουν έναν Όμηρο ιδιαίτερα ενημερωμένο περί τα ερωτικά.
.
Κάπως έτσι προκύπτει και ένα πλήθος μορφών- αποχρώσεων,
μερικές μόνο από τις οποίες αναφέρω αμέσως παρακάτω:
.
Ήρα- Δίας.
Απόχρωση
παραπλανητικού σεξ
. Παλιά ιστορία.
Τα γυναικεία θέλγητρα στην υπηρεσία… εξω-ερωτικών σκοπιμοτήτων.
(Θα ήταν υπερβολή άραγε, ΕΑΝ το θεωρούσαμε αρχή και βάση αμέτρητων έργων κατασκοπίας;)
.
Καλυψώ- Οδυσσέας.
Η αγέραστη και
απαιτητική επιθυμία
(στα όρια της αποκλειστικότητας) της ερωτευμένης και ερωτικής Καλυψώς.Το πάθος του έρωτα, χωρίς ημερομηνίες… λήξης, η απόχρωση στην περίπτωσή της.
.
“Την ορέγεσαι,την σκέφτεσαι ερωτικά, την ποθείς αδιάκοπα μέρα και νύχτα” (“αιέν ιμείρεαι ήματα πάντα” ραψ. Ξ 269)
γράφει ο Όμηρος και αποκαλύπτει μια κάπως σχετική, με την προηγούμενη, απόχρωση και είναι περισσότερο από σαφής:
Το επίμονο, το διαρκές των ανδρικών ερωτικών φαντασιώσεων, σε…24ωρη βάση.
.
Πάρης- Ελένη:
Το εκδικητικό σεξ
. Εξ ορισμού πάντα περίπλοκη απόχρωση,
λόγω της ποικιλίας αιτιών εκδίκησης που οδηγεί σ’ αυτό.
.
Στην προκειμένη περίπτωση ο Πάρης, “ξεσπώντας” στην Ελένη, επιχειρεί να “καλύψει”
την δειλία-ταπείνωση μετά την ήττα του σε μονομαχία με τον Μενέλαο.
Το παθιασμένο παραλήρημά του, καθώς οδηγεί την Ελένη στην κρεβατοκάμαρα, είναι τολμηρό και αποκαλυπτικό.
.
Λαέρτης- Ευρύκλεια.
Απόχρωση του ανεκπλήρωτου πόθου.
Ο Λαέρτης θα χρυσοπληρώσει μεν τον αισθησιασμό της
“προθήβης” Ευρύκλειας, ΑΛΛΑ…. “δεν την πλάγιασε ποτέ…”
.
Σημείωση:
Ο ανθρωπιστής και κοινωνικός ανατόμος Όμηρος
δεν ξεχνά ότι υπάρχουν και…αδιαπραγμάτευτα “υπεράνω” (=Οικογένεια- συζυγικός αλληλοσεβασμός, αφοσίωση κλπ)
που αξίζουν την θυσία και την…αυτοσυγκράτηση.Και πάντα βέβαια η “οικονομία” του έργου.
.
Φαίακες- Οδυσσέας.
Ερωτική φιλοξενία. Μια αρκετά τολμηρή απόχρωση,
με τον Οδυσσέα να απολαμβάνει, χωρίς…αυτοσυγκράτηση,
την προσφερόμενη περιποίηση, λίγο ΠΡΙΝ την ΙΘΑΚΗ.
(Σ’ αυτό ο… πολύπαθος μάλλον δεν έμοιασε τον πατέρα του Λαέρτη).
.
Σημείωση: Η αποδοχή της ερωτικής φιλοξενίας, ως αποτέλεσμα μιας γενικότερης ερωτικής ελευθεριότητας, στο….. μυστηριώδες νησί των Φαιάκων, που “αναζητήθηκε” από τους Ομηριστές όσο σχεδόν και η Ατλαντίδα.
.
Κίρκη- Οδυσσέας.
Η απόχρωση της αβυσσαλέας δύναμης του θηλυκού
, που γέννησε τις προαιώνιες διαχρονικές προκαταλήψεις σε βάρος της γυναίκας.
.
Μυστηριώδες θηλυκό η ΚΙΡΚΗ, αλλά και γυναίκα με προσωπικότητα,με γνώση “ορίων” και δικαιωμάτων στην σχέση των δύο φύλων και με πλήρη αυτοέλεγχο,βγάζει στην επιφάνεια τις ανδρικές φοβίες και ανασφάλειες. Και του Οδυσσέα φυσικά.
“Αν πρώτα δεν μου ορκιστείς Κίρκη, δεν πρόκειται να πιω τον κυκεώνα (κοκτέιλ) που μου προσφέρεις (εικόνα) ούτε, όπως μου ζητάς, γυμνός ν’ ανέβω στο κρεβάτι σου”.
.
Σημείωση: Μετά βέβαια δεν… ήθελε να κατέβει.
“Πέρασα έναν ολόκληρο χρόνο ονειρεμένο στο νησί. “Ξεχάστηκα” στην αγκάλη της θεάς”
, θα πει ο Οδυσσέας, με απίστευτη ειλικρίνεια, στον Αλκίνοο, που άρχισε να τα παίρνει στο κρανίο με τον δραστήριο ξένο.
.
Πηνελόπη- Μνηστήρες
.
Η απόχρωση της πρόκλησης.
“τον πόθο για να ανάψει”. Συγκεκριμένα.
Οι υποδείξεις της Αθηνάς στην Πηνελόπη είναι σαφείς: .
.
“Περιποιήσου, ντύσου…. (α)κατάλληλα, ώστε να εμφανιστείς όσο πιο προκλητική γίνεται στους μνηστήρες…
τον πόθο τους να ανάψεις”
.
Όπως η “ἐϋστέφανος Κυθέρεια χρίεται”, όταν προετοιμάζεται για τον “χορό του πόθου, του έρωτα” (χορὸν ἱμερόεντα)· (ραψ. σ / στιχ. 150…).
.
Η περίπτωση αιφνιδιάζει. Δεν θα περιμέναμε να δούμε σε ανάλογο ρόλο την Πηνελόπη,λόγω της εικόνας της (περίπου κάτι σαν… οσία) που έχουμε σχηματίσει, από την διδασκαλία της Οδύσσειας στο Γυμνάσιο. (Υ.Γ)
Ο Όμηρος όμως (ο αληθινός, όχι ο “σχολικός”) ξέρει τί γράφει και γιατί.
.
Αφροδίτη- Άρης: Η απόχρωση της συζυγικής απιστίας.
.
Ο Όμηρος καλά κάνει και θίγει το θέμα (μάλλον το περιγράφει τολμηρά και λεπτομερώς), όχι μόνο γιατί τον… εξυπηρετεί δραματουργικά (πίστη της Πηνελόπης)…
.
….αλλά και γιατί από μόνη της η μοιχεία (ουσιαστικά η θέση της γυναίκας) συνιστά ολόκληρη “κουλτούρα” στην Ιστορία του ανθρώπινου γένους, ως επίκεντρο και καθοριστική παράμετρος Θρησκειών, Πολιτισμών, κοινωνικών συστημάτων, ιδεολογιών κλπ.
.
Υ.Γ
Σε κάθε περίπτωση μην ξεχνάμε ότι ΚΑΙ (!) ΑΥΤΑ είναι πράγματα που γράφει ο Όμηρος.
Είναι ΑΥΤΟΥΣΙΟ Ομηρικό Υλικό
(!)
Αν μη τι άλλο, οφείλουμε τουλάχιστον να το έχουμε υπόψη μας. Έτσι πιστεύω
.
.
Αναζήτηση:
Ιστορικό
Ιστορικό
Επιλέξτε μήνα
Νοέμβριος 2024
Οκτώβριος 2024
Σεπτέμβριος 2024
Αύγουστος 2024
Ιούλιος 2024
Ιούνιος 2024
Μάιος 2024
Απρίλιος 2024
Μάρτιος 2024
Φεβρουάριος 2024
Ιανουάριος 2024
Δεκέμβριος 2023
Νοέμβριος 2023
Οκτώβριος 2023
Σεπτέμβριος 2023
Αύγουστος 2023
Ιούλιος 2023
Ιούνιος 2023
Μάιος 2023
Απρίλιος 2023
Μάρτιος 2023
Φεβρουάριος 2023
Ιανουάριος 2023
Δεκέμβριος 2022
Νοέμβριος 2022
Οκτώβριος 2022
Σεπτέμβριος 2022
Αύγουστος 2022
Ιούλιος 2022
Ιούνιος 2022
Μάιος 2022
Απρίλιος 2022
Μάρτιος 2022
Φεβρουάριος 2022
Ιανουάριος 2022
Δεκέμβριος 2021
Νοέμβριος 2021
Οκτώβριος 2021
Σεπτέμβριος 2021
Αύγουστος 2021
Ιούλιος 2021
Ιούνιος 2021
Μάιος 2021
Απρίλιος 2021
Μάρτιος 2021
Φεβρουάριος 2021
Ιανουάριος 2021
Δεκέμβριος 2020
Νοέμβριος 2020
Οκτώβριος 2020
Σεπτέμβριος 2020
Αύγουστος 2020
Ιούλιος 2020
Ιούνιος 2020
Μάιος 2020
Απρίλιος 2020
Μάρτιος 2020
Φεβρουάριος 2020
Ιανουάριος 2020
Δεκέμβριος 2019
Νοέμβριος 2019
Οκτώβριος 2019
Σεπτέμβριος 2019
Αύγουστος 2019
Ιούλιος 2019
Ιούνιος 2019
Μάιος 2019
Απρίλιος 2019
Μάρτιος 2019
Φεβρουάριος 2019
Ιανουάριος 2019
Δεκέμβριος 2018
Νοέμβριος 2018
Οκτώβριος 2018
Σεπτέμβριος 2018
Αύγουστος 2018
Ιούλιος 2018
Ιούνιος 2018
Μάιος 2018
Απρίλιος 2018
Μάρτιος 2018
Φεβρουάριος 2018
Ιανουάριος 2018
Δεκέμβριος 2017
Νοέμβριος 2017
Οκτώβριος 2017
Σεπτέμβριος 2017
Αύγουστος 2017
Ιούλιος 2017
Ιούνιος 2017
Μάιος 2017
Απρίλιος 2017
Μάρτιος 2017
Φεβρουάριος 2017
Ιανουάριος 2017
Δεκέμβριος 2016
Νοέμβριος 2016
Οκτώβριος 2016
Σεπτέμβριος 2016
Αύγουστος 2016
Ιούλιος 2016
Ιούνιος 2016
Μάιος 2016
Απρίλιος 2016
Μάρτιος 2016
Φεβρουάριος 2016
Ιανουάριος 2016
Δεκέμβριος 2015
Νοέμβριος 2015
Οκτώβριος 2015
Σεπτέμβριος 2015
Αύγουστος 2015
Ιούλιος 2015
Ιούνιος 2015
Μάιος 2015
Απρίλιος 2015
Μάρτιος 2015
Φεβρουάριος 2015
Ιανουάριος 2015
Δεκέμβριος 2014
Νοέμβριος 2014
Οκτώβριος 2014
Σεπτέμβριος 2014
Αύγουστος 2014
Ιούλιος 2014
Ιούνιος 2014
Μάιος 2014
Απρίλιος 2014
Μάρτιος 2014
Φεβρουάριος 2014
Ιανουάριος 2014
Δεκέμβριος 2013
Νοέμβριος 2013
Οκτώβριος 2013
Σεπτέμβριος 2013
Ιούνιος 2013
Απρίλιος 2013
Μάρτιος 2013
Ιανουάριος 2013
Δεκέμβριος 2012
Νοέμβριος 2012
Οκτώβριος 2012
Σεπτέμβριος 2012
Αύγουστος 2012
Ιούλιος 2012
Ιούνιος 2012
Μάιος 2012
Απρίλιος 2012
Μάρτιος 2012
Φεβρουάριος 2012
Ιανουάριος 2012
Δεκέμβριος 2011
Νοέμβριος 2011
Οκτώβριος 2011
Πρόσφατα άρθρα
Ο,τι ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΙ τον ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ, είναι από τον ορισμό του ένα μοναδικό ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ γεγονός.
Από τον Όμηρο στην γέννηση του λεγόμενου ΔΥΤΙΚΟΥ Πολιτισμού
Οδυσσέας, Κίρκη Καλυψώ. Ο Μύθος και οι αλήθειες του.
Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ Τελειώνει με δύο συζητήσιμες “προτάσεις” του ΟΜΗΡΟΥ.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ. Τζάκι, οίνος και ερέβινθοι (σνακς). Όχι βαριοκέφαλη αρχαιόγλωσση πολυτονική μούχλα.
Νοέμβριος 2024
Δ
Τ
Τ
Π
Π
Σ
Κ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
« Οκτ
Newsletter
Εισάγετε το email σας:
Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.
Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα
85.990
© 2024 ·
Χρυσόστομος Τσιρίδης
· Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by
MANBIZ ISP