21
Φεβ

Οι αποχρώσεις του έρωτα στον Όμηρο

ΚΙΡΚΗ. Προσφέρει στον Οδυσσέα τον “ύποπτο” κυκεώνα (κοκτέιλ) της.

.
Στον Όμηρο, κυρίαρχο είναι το σαρκικό μέρος του έρωτα.
Τα ακαταμάχητα “θήλεια” (τρυφερά) δώρα της Αφροδίτης, που εμφανίζονται με χίλιους δυο τρόπους. Αποχρώσεις, όπως λέγονται στις μέρες μας.
.
“φιλότης και ευνή” / “μίσγονται” / “τερπόμεθα”
.
είναι οι χαρακτηριστικές Ομηρικές εκφράσεις στην Ιλιάδα και Οδύσσεια,που επιβεβαιώνουν το παραπάνω.
.
Μια ακόμη γενική επισήμανση:

Στον Όμηρο: Όχι μόνο οι άνδρες, αλλά και οι γυναίκες έχουν δικαίωμα στην ερωτική επιθυμία και απόλαυση.
.
Καινοτόμες για την εποχή τους, 3.000 χρόνια ΠΡΙΝ, αντιλήψεις, που δείχνουν έναν Όμηρο ιδιαίτερα ενημερωμένο περί τα ερωτικά.
.
Κάπως έτσι προκύπτει και ένα πλήθος μορφών- αποχρώσεων,
  μερικές μόνο από τις οποίες αναφέρω αμέσως παρακάτω:
.
Ήρα- Δίας. Απόχρωση παραπλανητικού σεξ. Παλιά ιστορία.
Τα γυναικεία θέλγητρα στην υπηρεσία… εξω-ερωτικών σκοπιμοτήτων.
(Θα ήταν υπερβολή άραγε, ΕΑΝ το θεωρούσαμε αρχή και βάση αμέτρητων έργων κατασκοπίας;)
.
Καλυψώ- Οδυσσέας. Η αγέραστη και απαιτητική επιθυμία (στα όρια της αποκλειστικότητας) της ερωτευμένης και ερωτικής Καλυψώς.Το πάθος του έρωτα, χωρίς ημερομηνίες… λήξης, η απόχρωση στην περίπτωσή της.
.
“Την ορέγεσαι,την σκέφτεσαι ερωτικά, την ποθείς αδιάκοπα μέρα και νύχτα” (“αιέν ιμείρεαι ήματα πάντα” ραψ. Ξ 269) γράφει ο Όμηρος και αποκαλύπτει μια κάπως σχετική, με την προηγούμενη, απόχρωση και είναι περισσότερο από σαφής:
Το επίμονο, το διαρκές των ανδρικών ερωτικών φαντασιώσεων, σε…24ωρη βάση.
.
Πάρης- Ελένη: Το εκδικητικό σεξ. Εξ ορισμού πάντα περίπλοκη απόχρωση,
λόγω της ποικιλίας αιτιών εκδίκησης που οδηγεί σ’ αυτό.
.
Στην προκειμένη περίπτωση ο Πάρης, “ξεσπώντας” στην Ελένη, επιχειρεί να “καλύψει”
την δειλία-ταπείνωση μετά την ήττα του σε μονομαχία με τον Μενέλαο.
Το παθιασμένο παραλήρημά του, καθώς οδηγεί την Ελένη στην κρεβατοκάμαρα, είναι τολμηρό και αποκαλυπτικό.
.
Λαέρτης- Ευρύκλεια. Απόχρωση του ανεκπλήρωτου πόθου.
Ο Λαέρτης θα χρυσοπληρώσει μεν τον αισθησιασμό της
“προθήβης” Ευρύκλειας, ΑΛΛΑ…. “δεν την πλάγιασε ποτέ…”
.
Σημείωση: Ο ανθρωπιστής και κοινωνικός ανατόμος Όμηρος δεν ξεχνά ότι υπάρχουν και…αδιαπραγμάτευτα “υπεράνω” (=Οικογένεια- συζυγικός αλληλοσεβασμός, αφοσίωση κλπ)
που αξίζουν την θυσία και την…αυτοσυγκράτηση.Και πάντα βέβαια η “οικονομία” του έργου.
.
Φαίακες- Οδυσσέας. Ερωτική φιλοξενία. Μια αρκετά τολμηρή απόχρωση,
με τον Οδυσσέα να απολαμβάνει, χωρίς…αυτοσυγκράτηση,
την προσφερόμενη περιποίηση, λίγο ΠΡΙΝ την ΙΘΑΚΗ.

(Σ’ αυτό ο… πολύπαθος μάλλον δεν έμοιασε τον πατέρα του Λαέρτη).
.
Σημείωση: Η αποδοχή της ερωτικής φιλοξενίας, ως αποτέλεσμα μιας γενικότερης ερωτικής ελευθεριότητας, στο….. μυστηριώδες νησί των Φαιάκων, που “αναζητήθηκε” από τους Ομηριστές όσο σχεδόν και η Ατλαντίδα.
.
Κίρκη- Οδυσσέας. Η απόχρωση της αβυσσαλέας δύναμης του θηλυκού, που γέννησε τις προαιώνιες διαχρονικές προκαταλήψεις σε βάρος της γυναίκας.
.
Μυστηριώδες θηλυκό η ΚΙΡΚΗ, αλλά και γυναίκα με προσωπικότητα,με γνώση “ορίων” και δικαιωμάτων στην σχέση των δύο φύλων και με πλήρη αυτοέλεγχο,βγάζει στην επιφάνεια τις ανδρικές φοβίες και ανασφάλειες. Και του Οδυσσέα φυσικά.

“Αν πρώτα δεν μου ορκιστείς Κίρκη, δεν πρόκειται να πιω τον κυκεώνα (κοκτέιλ) που μου προσφέρεις (εικόνα) ούτε, όπως μου ζητάς, γυμνός ν’ ανέβω στο κρεβάτι σου”.
.
Σημείωση: Μετά βέβαια δεν… ήθελε να κατέβει. “Πέρασα έναν ολόκληρο χρόνο ονειρεμένο στο νησί. “Ξεχάστηκα” στην αγκάλη της θεάς”, θα πει ο Οδυσσέας, με απίστευτη ειλικρίνεια, στον  Αλκίνοο, που άρχισε να τα παίρνει στο κρανίο με τον δραστήριο ξένο.
.
Πηνελόπη- Μνηστήρες. Η απόχρωση της πρόκλησης.

“τον πόθο για να ανάψει”. Συγκεκριμένα.
Οι υποδείξεις της Αθηνάς στην Πηνελόπη είναι σαφείς: .
.
“Περιποιήσου, ντύσου…. (α)κατάλληλα, ώστε να εμφανιστείς όσο πιο προκλητική γίνεται στους μνηστήρες… τον πόθο τους να ανάψεις”
.
Όπως η “ἐϋστέφανος Κυθέρεια χρίεται”, όταν προετοιμάζεται για τον “χορό του πόθου, του έρωτα” (χορὸν ἱμερόεντα)· (ραψ. σ / στιχ. 150…).
.
Η περίπτωση αιφνιδιάζει. Δεν θα περιμέναμε να δούμε σε ανάλογο ρόλο την Πηνελόπη,λόγω της εικόνας της (περίπου κάτι σαν… οσία) που έχουμε σχηματίσει, από την διδασκαλία της Οδύσσειας στο Γυμνάσιο. (Υ.Γ)
Ο Όμηρος όμως (ο αληθινός, όχι ο “σχολικός”) ξέρει τί γράφει και γιατί.
.
Αφροδίτη- Άρης: Η απόχρωση της συζυγικής απιστίας.
.
Ο Όμηρος καλά κάνει και θίγει το θέμα (μάλλον το περιγράφει τολμηρά και λεπτομερώς), όχι μόνο γιατί τον… εξυπηρετεί δραματουργικά (πίστη της Πηνελόπης)…
.
….αλλά και γιατί από μόνη της η μοιχεία (ουσιαστικά η θέση της γυναίκας) συνιστά ολόκληρη “κουλτούρα” στην Ιστορία του ανθρώπινου γένους, ως επίκεντρο και καθοριστική παράμετρος Θρησκειών, Πολιτισμών, κοινωνικών συστημάτων, ιδεολογιών κλπ.
.
Υ.Γ Σε κάθε περίπτωση μην ξεχνάμε ότι ΚΑΙ (!) ΑΥΤΑ είναι πράγματα που γράφει ο Όμηρος.
Είναι ΑΥΤΟΥΣΙΟ Ομηρικό Υλικό (!)
Αν μη τι άλλο, οφείλουμε τουλάχιστον να το έχουμε υπόψη μας. Έτσι πιστεύω





.





.

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

85.990

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP