.
Οι τρεις παράμετροι ΚΑΙ ΜΟΝΟ που ΠΡΕΠΕΙ να ορίζουν την Πολιτική Μνημείων, με πρώτη-πρώτη και πάνω απ” όλα την ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ της ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ, ως προς την «τύχη» τους.
.
Ας τα δούμε όμως με κάποια σειρά:
Τα έργα Τέχνης, τα «προϊόντα» Γραμμάτων, τα ιστορικά κτίσματα και οι ιστορικοί χώροι (Γενικά Μνημεία Πολιτισμού) ορίζονται από τρεις «ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΥΣ»:
.
Ταυτότητα,
.
Ιδιοκτησία,
Ιδιοκτησία,
.
“η τύχη του Μνημείου”
.
α) ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ:Το κάθε «μνημείο» Πολιτισμού, έχει ΜΙΑ και μόνη «ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ».Την επιστημονική του Ταυτότητα.
Να το ξαναπούμε:
Τα έργα Τέχνης «γεννιούνται» ΤΟ ΚΑΘΕΝΑ με το δικό του «αποτύπωμα», ακόμη κι αν είναι ομόθεμο έργο, του ίδιου δημιουργού, το αμέσως επόμενο διάστημα.
Να τί μου έγραφε ο μεγάλος Έλληνας Εικαστικός δημιουργός
Να το ξαναπούμε:
Τα έργα Τέχνης «γεννιούνται» ΤΟ ΚΑΘΕΝΑ με το δικό του «αποτύπωμα», ακόμη κι αν είναι ομόθεμο έργο, του ίδιου δημιουργού, το αμέσως επόμενο διάστημα.
Να τί μου έγραφε ο μεγάλος Έλληνας Εικαστικός δημιουργός
Δημήτρης Αρμακόλας, σε χειρόγραφη επιστολή του, μεταξύ άλλων:
.
«… Είναι αλήθεια πως και το έργο που έχετε (εννοεί το ΜΝΗΜΕΙΟ του ΚΑΠΝΕΡΓΑΤΗ στην Καβάλα, δες ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ), απέχει (!!!) πολύ από την τελευταία μακέτα που έδειξα.
Όμως ΕΤΣΙ είναι το Έργο στην ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ του, μονίμως εξελίσσεται….. ΑΛΛΑΖΕΙ, παύει να είναι μια στείρα αντιγραφή».
Όμως ΕΤΣΙ είναι το Έργο στην ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ του, μονίμως εξελίσσεται….. ΑΛΛΑΖΕΙ, παύει να είναι μια στείρα αντιγραφή».
.
Μία και μοναδική λοιπόν η Ταυτότητα ενός εκάστου των Έργων Τέχνης.
Και αυτή δεν είναι άλλη από ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ τους ταυτότητα.
Και αυτή δεν είναι άλλη από ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ τους ταυτότητα.
.
Παραμένει αναλλοίωτη ες αεί, ανεξάρτητα από τον οποτεδήποτε κάτοχο-ιδιοκτήτη του «μνημείου» ή τις τυχόν προθέσεις και σκοπιμότητές του.
.
Βασικά ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ στοιχεία αυτής της ταυτότητας:
.
Δημιουργός-χρονολογία, κατηγορία- «είδος» του Έργου, υλικά φιλοτέχνησης-κατασκευής του, τεχνοτροπία, σκοπός- σκοπιμότητα, αρχικός “χορηγός”-κάτοχος, κατάσταση του μνημείου, περιγραφή, σπουδαιότητα=επιρροές-επιδράσεις…. βιβλιογραφία)
.
Το έργο Τέχνης
(εμπερι)έχει την δύναμη της (έτσι κι αλλιώς μοναδικής) ΑΥΤΑΞΙΑΣ του.
Είναι η ακατάλυτη άμυνά του, σε τυχόν
απόπειρες ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ, ακόμη και… (ΛΟΓΟ)ΚΛΟΠΗΣ του…
(εμπερι)έχει την δύναμη της (έτσι κι αλλιώς μοναδικής) ΑΥΤΑΞΙΑΣ του.
Είναι η ακατάλυτη άμυνά του, σε τυχόν
απόπειρες ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ, ακόμη και… (ΛΟΓΟ)ΚΛΟΠΗΣ του…
.
β) ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ: Ο εκάστοτε ΝΟΜΙΜΟΣ (!) κάτοχος (αγορά, κληρονομιά, πόλεμος, δωρεά).
Οι…. επιλεκτικές αρπαγές Έργων, θεωρούνται κλοπή και…. επιστρέφονται (;). (τρόπος του λέγειν). Εννοώ δηλαδή ότι σε κάποιες περιπτώσεις, μπαίνει το ερώτημα κατά πόσο η…. “νομιμότητα” είναι κατά δύναμη ή κατά το δίκαιο και την ηθική.
.
γ) Η «ΤΥΧΗ» των Μνημείων:ΤΟ… μέγα θέμα (!!!), σε μεγάλο βαθμό πολιτικής διαχείρισης πλέον.
Οι…. επιλεκτικές αρπαγές Έργων, θεωρούνται κλοπή και…. επιστρέφονται (;). (τρόπος του λέγειν). Εννοώ δηλαδή ότι σε κάποιες περιπτώσεις, μπαίνει το ερώτημα κατά πόσο η…. “νομιμότητα” είναι κατά δύναμη ή κατά το δίκαιο και την ηθική.
.
γ) Η «ΤΥΧΗ» των Μνημείων:ΤΟ… μέγα θέμα (!!!), σε μεγάλο βαθμό πολιτικής διαχείρισης πλέον.
Γενικώς και…. θεωρητικώς, η «τύχη» ενός μνημείου επαφίεται στην θέληση, την παιδεία και τις γενικότερες στοχεύσεις του νόμιμου κατόχου κατά πρώτο λόγο και βέβαια στις απρόβλεπτες φυσικές, καθώς και τυχαίες ή σκόπιμες καταστροφές. Τα τελευταία 50 χρόνια υπάρχουν επιπλέον και διεθνείς οργανώσεις για την Προστασία τους.