2
Μαρ

“Κι από τις αμαρτίες μας, δεν είχε ο δρόμος άκρη”.(Οδύσσεια)

 

 

(εικόνα    Διαδικτύου)

.

 

“Κι από τις αμαρτίες μας, δεν είχε ο δρόμος άκρη”.(Ομήρου  Οδύσσεια)

.

Τα…….   πρόσωπα της   αμαρτίας.

.

Ομηρική εποχή. Η αμαρτία είναι μια καθαρή σχέση ελεγχόμενης, μετρήσιμης “ασέβειας” (λάθους, αμέλειας, αστοχίας)….. (δες    Υ.Γ).
.
Αγνόησες   ή    Σήκωσες κεφάλι στους θεούς;
.
Λ.χ Έσφαξες…. απρόδοντο γουρουνάκι, έκαψες μόνο, τάχα μου τάχα μου, μερικές τρίχες του   και κράτησες όλα τα….. φιλετάκια για σένα… Την έβαψες . Σημείωση:   ΚΑΙ   το   “χιούμορ”   είναι   Ομηρικής…. κατασκευής   και   προελεύσεως.

.

Η   “άγονη” (χωρίς….  τσίκνα)  γραμμή,  από τον   ΟΛΥΜΠΟ  μέχρι   το   νησί   της ΚΑΛΥΨΩΣ (Ωγυγία), προβληματίζει   έντονα   τον   ΕΡΜΗ. (Βέβαια  ο   Όμηρος  υπονοεί   και πολλά   άλλα, που  ίσως έχουν   σχέση με…. ΜΕΣΟΓΕΙΟ   κλπ.  Στα υπόψη  όμως αυτά)

.

Ο   ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ    έγραψε     ωραία   “κομμάτια”    για    τον   υψηλό…..   ΦΠΑ   που   απαιτούσαν   οι   θεοί    από τις    Θυσίες….!  Αλλά και   ο Ευριπίδης, αν δεν κάνω  λάθος.   Μήπως και ο   Πλούταρχος; (Λέω τώρα εγώ).

.
Τον 5ο αιώνα η αμαρτία, οριοθετείται ως προγονική κληρονομιά, αλλά έχει και την έννοια της ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ “ύβρεως”-αλαζονείας. Στην Τέχνη η αντίληψη αυτή έδωσε πολύ πολύ μεγάλα πράγματα.
.

Την Ρωμαϊκή εποχή η αμαρτία πολιτικοποιείται. Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ αντίληψη ΕΞΟΥΣΙΑΣ    θεοποιεί το πρόσωπο του ΗΓΕΤΗ. Δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσεις που τελειώνει η “αμαρτία”     και αρχίζει η “υποταγή” των πληβείων, του όχλου.
.
Στο   ξεκίνημα    του    Χριστιανισμού,   γίνεται η πρώτη αναφορά στην πνευματικότητα της αμαρτίας, αλλά   όχι  μόνο….!
Η απλή φαινομενικά φράση του Χριστού: “Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, τα του Θεού τω Θεώ”    ξεκαθαρίζει τα πράγματα. (Προσωπική   ερμηνεία,  μην την….  χρεώσουμε σε κάποιον). Τί   εννοώ:
.
Ο χριστός είχε την  (ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ) γενναιότητα να πει ότι η αμαρτία
πριν και πέρα από την Θεϊκή Πίστη (τα του Θεού τω Θεώ)
είναι και τρόπος ζωής (τα του Καίσαρος τω Καίσαρι).
.
Είναι κοινωνικό γεγονός. Και αποδεικνύεται στις σχέσεις μας με τον  συνάνθρωπό  μας  (“εις….  πλησίον…..  άλλον”   κατα την   εκπληκτική   αισθαντικότητα  της   Ομηρικής   γλώσσας. /  Η  λέξη   στον Όμηρο, ΓΕΝΑΡΧΗ   της   Ελληνικής  μας  γλώσσας  και  του   Ελληνικού  Πολιτισμού,   είναι   κυρίως   επίθετο:   Ο  πλησίος, η πλησίη,  το   πλησίον).

.

Δείτε φίλοι μου  και   αξιολογείστε  την   συνθετότητα     μιας   και   μόνο   λέξης:   “ο  πλησίος”=  “ο   πλησί(ον… άλλ)ος”…..!  Τώρα   ναι.  Τώρα  έχει νόημα   “ο  συνάνθρωπος”.

.
Ο…. “αναμάρτητος” Φαρισαίος και ο…. “αμαρτωλός” Τελώνης είναι μια θαρραλέα παραβολή    του Χριστιανικού ρεαλισμού.

.

Τον Μεσαίωνα: Η αμαρτία ως δεισιδαιμονία θα γίνει ένα καταλυτικό φοβικό
αγχωτικό γεγονός προς ποικίλη εκμετάλλευση από την  ΤΟΤΕ “Εκκλησία”

.
Αργότερα η αμαρτία αποκτά μια ταξική διαβάθμιση: Οι άθλιοι του Βίκτορα Ουγκώ,
η καλύβα του μπάρμπα θωμά και ο Κάρολος Ντίκενς οριοθετούν την αμαρτία της εποχής.
.
Ανύπαρκτη στα σαλόνια των πλουσίων, η αμαρτία εννοιοδοτείται ως παραβατικότητα    των εξαθλιωμένων μαζών στην ανάγκη τους για επιβίωση.

.
Φράσεις όπως “φτωχός πλην τίμιος”, “Μπαλωμένα ρούχα, αλλά καθαρά”,
“το καθαρό κούτελο”  θα λειτουργήσουν   ως    ένας υποκριτικός   “ηθικός” εφησυχασμός  τους.   (“Δεν…. πειράζει  που είστε…. φτωχοί,  αρκεί   να…”)

.

Κάτι  το οποίο  όμως  λίγο   μετά  θα… εμπλέξει  τον    προσδιορισμό    της αμαρτίας   στα   γρανάζια  πολιτικο-ιδεολογικών  αναζητήσεων   και    συστημάτων (Διαφωτισμός, Γαλλική  Επανάσταση….. κ.α).

.
Στα νεότερα χρόνια η αμαρτία “προτείνεται” μέσα από την Τέχνη, την Παιδεία,  την
περιρρέουσα,   ως ένα ενοχικό και…. νομοθετικό γεγονός   (παραμένοντας  βέβαια στον χώρο   των   Θρησκειών  πρωτίστως   ως    γεγονός   Πίστης).

.

Υ.Γ    Στον   Όμηρο   “αμαρτάνω=αστοχώ, αποτυγχάνω, σφάλλω, αμελώ”

.

ΦΡΑΣΕΙΣ :

1) “ουχ    ημάρτανε   μύθων”= Ήταν πάντα   εύστοχος,  τα έλεγε  όπως  έπρεπε, πάντα  μιλούσε    σωστά, ήξερε  να διαλέγει  τις   κατάλληλες  λέξεις.

2)  “ούτι φίλων ημάρτανε δώρων= Δεν αμελούσε ποτέ  να κάνει   δώρα  στους  φίλους του,    Δεν    ξεχνούσε   τους  φίλους του,   την   φιλία   την   τιμούσε.

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

85.990

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP