Τηλέμαχε, άφησε τους μνηστήρες
και τον πατέρα σου….Για
τα ΠΑΙΔΙΑ μας στην Τροία ΘΕΛΟΥΜΕ
να Μάθουμε… (Οδ. ραψ β)
ΕΙΚΟΝΑ Διαδικτύου. “Οδυσσεϊκή” Ιθάκη ή “Ομηρική” Ιθάκη.
.
Σημείωση: Το.. γεροντάκι (στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ περιγράφεται “γήραϊ κυφός”, είναι πατριώτης Ιθακήσιος. Πολέμησε για την Ιθάκη.
.
Από τα τέσσερα παιδιά του, το ΕΝΑ είναι (ήταν) ΣΥΝΤΡΟΦΟΣ του ΟΔΥΣΣΕΑ, τελευταίο ΘΥΜΑ (..γεύμα) του ΚΥΚΛΩΠΑ (φυσικά ο ΤΡΑΓΙΚΟΣ πατέρας εδώ δεν το ξέρει) και το ΑΛΛΟ είναι ΜΝΗΣΤΗΡΑΣ (!) της Πηνελόπης….. Εάν αυτή η ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ επινόηση του Ομήρου μας λέει κάτι. Μας βοηθάει πάντως σίγουρα να καταλάβουμε τα λόγια του.
.
Με τον αφελή ΤΗΛΕΜΑΧΟ, “νήπιος” όπως αυτοχαρακτηρίζεται, να δηλώνει…. ικανοποιημένος που τ΄ακούει.
(Θα τα βρείτε όλα αυτά στους 25-30 πρώτους στίχους της β’ ραψωδίας).
.
ΝΑ ΠΏΣ ο Όμηρος ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΕΙ τον ΤΡΩΙΚΟ ΜΥΘΟ…σε ΣΠΟΥΔΗ ΖΩΗΣ (!).
.
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ:
.
Α) η Ελληνική Μυθολογία ΠΡΙΝ τον Όμηρο
.
Επίκεντρο της Ελληνικής Μυθολογίας ήταν το σεξ και η συνακόλουθη βία (Οιδίποδας, Τάνταλος, Κύκλωπας, Μήδεια κ.λ.π)
.
Η «αγριότητα και ο πρωτογονισμός της Ελληνικής Μυθολογίας είτε με την μορφή της φρίκης, είτε με την μορφή του εγκλήματος….. ήταν προσιτή, καθημερινή γνώση για τον πολίτη της εποχής,
.
ό π ω ς για τον σημερινό πολίτη , η αγριότητα ανάλογων φαινομένων γίνεται άμεση , καθημερινή γνώση (είδηση) από τα ηλεκτρονικά κυρίως Μέσα (Μ.Μ.Ε, Διαδίκτυο).
.
Β) ΜΕΤΑ τον Όμηρο
.
Με πρώτο τον Όμηρο, οι μύθοι των άγριων ενστίκτων, του ευθύγραμμου πρωτογονισμού, των μεταφορικών Θρησκευτικών σχημάτων, μετασχηματίζονται σε λόγο συγκινησιακό και νοηματοδοτούν μια μεγάλη γκάμα ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ, λεπτών σχέσεων και συμπεριφορών.
.
Η ΧΡΥΣΗΙΔΑ λ.χ από “ευτελές , φτηνό” ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΘΟΥ του Αγαμέμνονα (Είναι ψηλή και όμορφη. Ό,τι πρέπει. Το πρωί στην δουλειά / το βράδυ στο κρεβάτι), γίνεται μέσο συνειδητοποίησης για τις συνέπειες της αυταρχικής συμπεριφοράς (παραδοχή υπερβολής, αναγνώριση λάθους…)
.
Πράγμα που εξηγεί και κάτι ΑΚΟΜΗ: Το ΓΙΑΤΙ ο συνειδητός πλέον (ιδιαίτερα τολμηρός κάποιες φορές) ΕΡΩΤΙΣΜΟΣ , είναι ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΟ στοιχείο στα Ομηρικά Έργα. Όπως έχω γράψει και σε προηγούμενα άρθρα μου: ΤΟΛΜΗΡΟΣ ναι, ΑΝΗΘΙΚΟΣ όμως Όχι.
.
Έτσι μόνο η Ελληνική Μυθολογία ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ως ΥΠΟΣΤΡΩΜΑ ΣΚΕΨΗΣ , τέχνης και αγωγής , όχι μόνο της λίγο μετά Αθηναϊκής Δημοκρατίας και του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Πολιτισμού, αλλά κατά τον Albin Lesky και του Δυτικού Ουμανισμού.
.
Αυτός, ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ Όμηρος, ο πρώτος ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ποιητής, πρέπει να γίνει μέρος της Παιδείας μας.