.
Η έννοια του ιδιωτικού- προσωπικού χώρου στον Όμηρο. Ποιων θεών και ανθρώπων τις κρεβατοκάμαρες δείχνει ο Όμηρος
.
Πώς ο ιδιοφυής Έλληνας δημιουργός παρακάμπτει μέσα από την Τέχνη
του “ταμπού”, “απαγορευτικά” και “άβατα” και παρουσιάζει τις ΑΛΗΘΕΙΕΣ
των ανθρώπινων πραγμάτων, με απόλυτη φυσικότητα, ΧΩΡΙΣ να σκανδαλίσει στο ελάχιστο. (Δες συμπέρασμα και Υ.Γ).
.
Θα μπει στο υπνοδωμάτιο (θάλαμον) της Ναυσικάς την ώρα που μια φίλη της (Αθηνά) της υπενθυμίζει τις υποχρεώσεις ενός….. προκομμένου και καλού κοριτσιού
απέναντι στους γονείς, τα αδέλφια της και φυσικά τον μέλλοντα σύζυγό της.
(λ.χ μεταξύ άλλων, να… βάζει συχνότερα πλυντήριο)
.
Θα μπει αρκετές φορές στο υπνοδωμάτιο της Πηνελόπης.
.
Άλλοτε για να
μας δείξει τους λυτρωτικούς ύπνους της με τα “ηρεμιστικά” της Αθηνάς.
.
Άλλοτε την αγρύπνια της με την αγωνιώδη σκέψη της στον γιο της
Τηλέμαχο, ο οποίος για πρώτη φορά λείπει σε ταξίδι στην Σπάρτη και τους
μνηστήρες να σχεδιάζουν την δολοφονία του στην επιστροφή του.
.
Άλλοτε για να μας δείξει τον θρήνο για την μοναξιά τόσων χρόνων, τα
όνειρα και τις απελπισμένες φαντασιώσεις της για την
συζυγική ερωτική ερημιά και τον…. χαμένο χρόνο της νιότης
.
Ο Ποιητής θα σταθεί “παρέα” με την Αθηνά, έξω από το υπνοδωμάτιο
αυτήν την φορά, μάρτυρας της πρώτης, μετά είκοσιν έτη, συνεύρεσης
του πιο γνωστού ζευγαριού της Ελληνικής Μυθολογίας.
.
Ο Όμηρος θα ρίξει κλεφτές, πλην…. απονήρευτες, ματιές στο υπνοδωμάτιο της Αυγής, όταν “εργαζόμενο κορίτσι” η Ηώς, σηκώνεται κάθε μέρα, άγρια…. χαράματα, από το πλάι του Τιθωνού, (που συνεχίζει τον ύπνο του), για να φέρει το φως σε θεούς και ανθρώπους.
.
Θα μπει στο υπνοδωμάτιο της Ελένης την στιγμή που ο Πάρης
παραληρεί ασυγκράτητος από την επιθυμία να συνευρεθεί μαζί της.
.
Σημείωση: Ανάλογο το ερωτικό παραλήρημα και του Δία για την γυναίκα του Ήρα, εκτός κρεβατοκάμαρας όμως, έξω στο ύπαιθρο, κάπου στον Όλυμπο.
.
Θα υπονοήσει τον επί 7 (επτά) ολόκληρα χρόνια,
καθημερινό ακόρεστο επίμονο ερωτισμό
της Καλυψώς για τον Οδυσσέα, καθώς σέρνει τον… πολύπαθο
κορεσμένο(=επεί ουκ ήνδανεν έτι) για μια ακόμη φορά, στην εξωτική κρεβατοκάμαρα (σπηλιά) για ένα (δες Διαδίκτυο) “τελευταίο ταγκό στην Ωγυγία”.
.
Θα κάνει ένα γρήγορο πέρασμα από την σκηνή- υπνοδωμάτιο (κλισίη) του Αχιλλέα
και του Πατρόκλου, με τους δύο φίλους και συγκάτοικους, να κοιμούνται
με την δική του κοπελιά (!) ο καθένας στο πλάι του. (Έτσι, για να μην λένε διάφορα οι…. πονηρεμένοι).
.
Ο Ποιητής θα μπει στην…. πεντάστερη κρεβατοκάμαρα που φρόντισε να ετοιμάσει η Ελένη για τους δύο φιλοξενούμενους νέους, τον Τηλέμαχο και τον Πεισίστρατο, γιο του Νέστορα, και θα μας δείξει το νεανικό- παρεΐστκο ξύπνημα με…. λάκτισμα από τον Τηλέμαχο (λαξ ποδί κινήσας) στον Πεισίστρατο, ο οποίος διαμαρτύρεται θέλοντας να… χουζουρέψει λίγο ακόμη.
.
Σημείωση: Ο Ιωάννης Κακριδής αφιερώνει ολόκληρη μονογραφία, πάνω στην λεπτομέρεια, σε ένα ακόμη τόσο καθημερινό, “τιποτένιο” (!) της “απλοϊκής ζωής”, από τον Όμηρο.
.
Ακόμη:
Ο Όμηρος, δίκην αρχισυντάκτη, θα μας μεταφέρει αυτούσιο
το τολμηρό ρεπορτάζ του Δημόδοκου, για το πάθημα της Αφροδίτης και του εραστή της Άρη, τους οποίους ο σύζυγος Ήφαιστος συνέλαβε επ’ αυτοφώρω να ερωτοτροπούν παρανόμως (μίσγονται λάθρη) πάνω στο συζυγικό κρεβάτι, μέσα στο ίδιο του το σπίτι
.
Οι θεοί πάντως που κλήθηκαν από τον απατημένο σύζυγο ως μάρτυρες,
φαίνεται να το… διασκέδασαν, απολαμβάνοντας το… ωραίο θέαμα με τους
δύο παράνομους εραστές γυμνούς στο κρεβάτι (πέθαναν στα παροιμιώδη έκτοτε….. “Ομηρικά γέλια” οι θεοί).
.
Σημείωση: Από τότε και η αντινομία που ισχύει μέχρι σήμερα: Ενώ δηλαδή η μοιχεία είναι “πόνος” και “δυστυχία” για τον απατημένο, όλοι οι…. απ’ έξω, είτε ψάχνουν για λεπτομέρειες και γαργαλιστικές περιγραφές, είτε…. φαντασιώνονται ποιος ξέρει τί, καθώς σχολιάζουν….! Όπως ο Ερμής λ.χ που λέει χωρίς περιστροφές στον Απόλλωνα: “Ας είχα εγώ ολόγυμνη την Αφροδίτη από κάτω μου….” (Ο Όμηρος δεν… στρογγυλεύει τις λέξεις)
.
Για την…. ιστορία: Το….. προβλεπόμενο πρόστιμο “επί μοιχεία” (μοιχάγρια, κοινώς κερατιάτικα) πάντως ανέλαβε να πληρώσει ο θείος τους ο Ποσειδώνας στον απατημένο σύζυγο της Αφροδίτης, κι αυτόν επίσης ανεψιό του, Ήφαιστο.
.
Ο Ποιητής
δεν θα διστάσει να μπει στα ιδιαίτερα της Κίρκης, όπου ο Οδυσσέας αρνείται
να γδυθεί και να… ανέβει, άνευ όρων, στο κρεβάτι της προκλητικής θεάς…
.
Δεν θα….. δείξει ευθέως, αλλά θα… υποψιάσει τον αναγνώστη-ακροατή του
για τις εκλεκτικές περιπτύξεις του ερωτύλου Αγαμέμνονα
με νεαρές όμορφες γυναίκες “να τον κερνούν τον πόθο” στην σκηνή- υπνοδωμάτιό του, αφήνοντας τις λεπτομέρειες στην φαντασία των ακροατών του.
.
Συμπέρασμα:
Ο Όμηρος δεν μασάει τα λόγια του, προκειμένου να παρουσιάσει με πληρότητα έναν ολόκληρο κόσμο καθημερινότητας και μη, ενίοτε με χιουμοριστική διάθεση
και μάλιστα μέσα από έναν χώρο καταλύτη (!) για τις σχέσεις των δύο φύλων στην εποχή του και την ποιότητα-διάρκεια ενός γάμου.
.
Έναν χώρο πάντως που
μέχρι και σήμερα θεωρείται κατεξοχήν προσωπικός…
.
Ένας χώρος “αλήθειας” όπου δοκιμάζονται τα ψέμματα και οι πραγματικότητες πολλών “κατ’ επίφασιν” (φαινομενικά)…..ευτυχισμένων γάμων.
.
Ο Όμηρος, ο ιδιοφυής ανθρωπογνώστης και τολμηρός κοινωνικός ανατόμος (!) δεν γινόταν να τον αγνοήσει, αφήνοντάς τον στην υποκρισία των…. ανήθικων ηθικολόγων.
.
Υ.Γ Λέω για μια ακόμη φορά. Κάθε… λέξη από τα παραπάνω γράφεται από τον Όμηρο, για την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ της Ιλιάδας και της Οδύσσειας. Τίποτα δεν γράφεται τυχαία….!