Ο Οδυσσέας ΕΛΥΤΗΣ λέγοντας “αμμουδιές του Ομήρου” εννοεί μεταφορικά τον Γλωσσικό πλούτο του Ομήρου, την ΙΔΙΑ την ανυπέρβλητη ΑΞΙΑ της ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ στο σύνολό της, Ο,ΤΙ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΣΕ
ο ιδιοφυής ΕΛΛΗΝΑΣ Ποιητής στις επόμενες γενιές..
.
Έμμεσα όμως αποκαλύπτεται (ΚΑΙ) η αγάπη, το πάθος του για το θεϊκό δώρο της ζωής και το
Δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να βιώσει τις χαρές της.
.
Ο ΟΜΗΡΟΣ είναι Ανθρωπογνώστης και βαθύτατα ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΗΣ.
.
Πράγματι “προσέφερε” χρονικά διαστήματα, στα οποία ο Οδυσσέας και οι σύντροφοι όντως βίωσαν στιγμές εξατομίκευσης, προσωπικών επιλογών και….αυτοδιάθεσης.
.
Ας τα δούμε εν συντομία
.
Νησί ΚΙΡΚΗΣ:
.
“Έναν ολόκληρο ΧΡΟΝΟ τον περάσαμε
ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΝΤΑΣ, σε σημείο να….ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ νόστους ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ και ΙΘΑΚΕΣ”, ομολογεί ο ίδιος ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ καταθέτοντας στον ΑΛΚΙΝΟΟ.
.
Ακούγεται ΚΥΝΙΚΟ,
αλλά, με βάση τα λίγο παραπάνω,ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ. Η ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ του Ομήρου (πρέπει να) γίνεται με όρους ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ (Μυθοπλασίας). Όπως λ.χ και το επόμενο.
.
Νησί ΑΙΟΛΟΥ:
.
Ένας μήνας επίσης ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΕΩΝ και ΚΑΛΟΠΕΡΑΣΗΣ στο Φιλόξενο νησί
του Θεού των Ανέμων, στα πλαίσια μιας ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ατμόσφαιρας.
.
Ο περίφημος προστατευτικός “ΑΣΚΟΣ του ΑΙΟΛΟΥ” μάλιστα θα τους φέρει μια ανάσα από την ΙΘΑΚΗ.
.
Ας προσέξουμε λίγο παραπάνω αυτήν την “λεπτομέρεια”
.
Ένα, τελικώς βέβαια ΗΜΙΤΕΛΕΣ, συναίσθημα ευτυχίας:
.
Για μία και ΜΟΝΑΔΙΚΗ φορά, από την αναχώρησή τους για την Τροία,τόσο κοντά στην Πατρίδα, ΑΝΤΙΚΡΥΣΑΝ ακόμη και ανθρώπους της ΙΘΑΚΗΣ…(!).
.
Μέχρι εδώ όμως το
“δώρο ζωής” του Ομήρου για τους ΑΝΑΛΩΣΙΜΟΥΣ συντρόφους,σύμφωνα με το ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ της Οδύσσειας. Κάτι περισσότερο ΔΕΝ…μπορούσε να κάνει.
.
ΔΗΛΑΔΗ: Αυτή ήταν και η κορυφαία (τελευταία, ΠΡΙΝ χαθούν) στιγμή χαράς του δικού τους “νόστου”.
.
Ο ίδιος ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ βέβαια, ως ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ επιζών, θα βιώσει,εκτός από τον ολοκληρωμένο (συντελεσμένο) νόστο και άλλες επιπλέον καλές και ευχάριστες “στιγμές” (συγκινήσεις):
.
Νησί ΚΑΛΥΨΩΣ:
ΕΠΤΑ χρόνια σύμφωνα με τον ΟΜΗΡΟ
.
Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΘΑ αρχίσει να αποζητά την “απόδρασή” του από την ΚΑΛΥΨΩ, ΜΕΤΑ τον ΕΒΔΟΜΟ χρόνο “επεί ουκ ήνδανεν έτι”, δηλαδή όταν οι…περιπτύξεις
της θεάς δεν τον “συγκινούσαν”, (λέει ο ΜΥΘΟΣ),
.
ΑΛΛΑ κυρίως βέβαια επειδή ο Όμηρος…ΧΡΕΙΑΖΟΤΑΝ, από εδώ και πέρα πλέον, τον Οδυσσέα ΠΑΡΟΝΤΑ στην ΙΘΑΚΗ, κατά το ΣΧΕΔΙΟ της Οδύσσειας (λέει η ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ)(!).
.
Θα απελευθερωθεί από την Καλυψώ, με εντολή του ΔΙΑ.
.
Νησί των ΦΑΙΑΚΩΝ:
.
Τρεις μέρες. Ο Οδυσσέας γνώρισε πρωτοφανείς περιποιήσεις, Πήρε πλούσια δώρα υλικά,αλλά και “δώρα” ποιοτικής ζωής, από τους ειρηνικούς “ναυσικλυτούς” ΦΑΙΑΚΕΣ, οι οποίοι τον μετέφεραν και τον ΕΝΑΠΟΘΕΣΑΝ τελικά “ΚΟΙΜΩΜΕΝΟ” στην ΙΘΑΚΗ, με τα ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΑ τους ΠΛΟΙΑ.
.
Νέα ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Μπορεί ακόμη ΚΑΙ ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ να “δυσανασχετεί” που ο Οδυσσέας φτάνει στην
ΙΘΑΚΗ,την πολυπόθητη ΙΘΑΚΗ (και καπνόν αποθρώσκοντα…) ΚΟΙΜΩΜΕΝΟΣ, αλλά η απάντηση στα
προηγούμενα.
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ακόμη και τα φαινομενικά απλά πράγματα στον Όμηρο θέλουν την προσεκτική τους προσέγγιση, ίσως μια δεύτερη ανάγνωση.
.
Υ.Γ Για τις “αμμουδιές του Ομήρου”, κάποια περισσότερα, σε επόμενο.