Όμηρος ξανά. (Ενότητα: Ανθρώπινες σχέσεις: Συμβάσεις και αλήθειες )
.
Αποκωδικοποιώντας μια αγγειοπαράσταση προκύπτει μια σημαντική παράμετρος στην αέναη σύγκρουση των δύο φύλων, από το γεγονός ότι ακόμη και ΣΗΜΕΡΑ, 21ος μ.Χ αιώνας, υπάρχει πλήθος ετερόκλητων και ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΩΝ αντιλήψεων παγκοσμίως.
.
Δίας- Αίγινα: Μία αινιγματική σχέση: βία ή συναίνεση;
.
… Μια ΣΠΟΥΔΑΙΑ και σπάνια αγγειοζωγραφιά, όπου ο Δίας κυνηγάει το αντικείμενο του του πόθου του, (την πανέμορφη νύμφη και εξίσου πανέμορφο νησί, Αίγινα), χωρίς να έχει προλάβει να….. μεταμορφωθεί ή να….. “ρίξει κάτι σωστό πάνω του”.
( (Διαδίκτυο / Στάμνος. 5ος π.Χ αι./ σε… διπλή μεγέθυνση, φαίνονται και τα όσα ακολουθούν).
.
Η Αίγινα από την άλλη εικονίζεται να… φεύγει μεν, αλλά χωρίς να…. τρέχει, όπως σε άλλες αγγειοζωγραφιές (δες μία στο τέλος του σημειώματος).
.
Έτσι αποτυπώνεται το Ομηρικό ερώτημα “βία ή συναίνεση” στα όριά του.
.
Υπάρχει ένταση στην προσέγγισή τους, αλλά όχι βία. Ο Δίας είναι απαιτητικός, όχι όμως …. απειλητικός και η Αίγινα τον κοιτάζει κατάματα (=διερεύνηση προθέσεων ή υπόσχεση συναίνεσης;)
.
Δείτε πώς κατορθώνει ο αγγειοζωγράφος να δώσει αυτήν την “αινιγματικότητα” στο πρόσωπό της. Καθόλου φόβος. Αντίθετα έκπληξη, μαζί και εύλογη κοριτσίστικη περιέργεια.
Το πρώτο ίσως… αινιγματικό βλέμμα. Ο ζωγράφος της παράστασης, είναι βέβαιο ότι εμπνέεται από την Ομηρική…. επαναστατική βιοθεωρία.
.
Σύμφωνα με την οποία:
.
Στον χώρο των ίδιων των θεών υπάρχει αυστηρότατη ιεραρχία. Τίποτα δεν
κάνουν οι θεοί χωρίς έγκριση είτε του Δία, είτε των Τακτικών Γενικών Συνελεύσεων-
Συμβουλίων τους, είτε των Συζητήσεων… προ ημερησίας διατάξεως..
.
Στα θεϊκά Συμβούλια Προεδρεύει πάντα ο Δίας. Γίνεται εισήγηση του βασικού θέματος (λ.χ Απελευθέρωση του Οδυσσέα από το νησί της Καλυψώς ή Συμμετοχή των θεών στον Τρωικό πόλεμο) και παίρνονται οι αποφάσεις, υποχρεωτικές για όλους.
.
Η ανυπακοή τιμωρείται.
.
Εκεί όπου έχουν ελευθερία κινήσεων και κατα βούληση, είναι το σεξ.
.
Με διάθεση χιούμορ, θα λέγαμε ότι είναι το “παραθυράκι” που άφησε ο Δίας στα θεϊκά…. θεμίστια (νομοθεσία Ολύμπου).
Ίσως για να καλύπτει και τις… δικές του αμαρτίες.
Είχε την…. ζήλεια της Ηρας, μην έχει και τον…. νόμο εναντίον του (!)
.
Στην πραγματικότητα ο κοινωνικός αυτός ανατόμος, ο ΌΜΗΡΟΣ, προϊδεάζει για το δυσεπισκόπητο της πιο περίπλοκης σχέσης, από την…. “εποχή” ακόμη του… Βιβλικού Παραδείσου: “Ένας άνδρας και μια γυναίκα” (Για να δανειστώ τον λιτά ΕΥΣΤΟΧΟ τίτλο της γαλλικής ταινίας, που ΜΕΧΡΙ και ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΑΖΗΤΑ τα δεδομένα αυτής της σχέσης).
.
Στο σεξ λοιπόν οι θεοί είχαν… ελευθέρας.
Λ.χ Έβλεπαν κάτι…. καλό, τους άρεσε….; Το έπαιρναν χωρίς έγκριση, χωρίς υποχρέωση να το δηλώσουν στο…. “πόθεν έσχες”, χωρίς να απολογηθούν…. και άλλα τέτοια,
.
Όμως με έναν ΑΠΑΡΑΒΑΤΟ όρο: Δεν θα έκαναν χρήση της θεϊκής τους ισχύος, δηλαδή χωρίς την χρήση βίας. (1)
.
Ο Όμηρος είναι…. κάθετος εναντίον του βιασμού.
.
Θεωρεί αξιοπρεπέστερη την έστω και “πλασματική” συναίνεση της γυναίκας. (Άλλο… εάν αυτό αργότερα και μέχρι σήμερα, έχει εκφυλιστεί σε ανδρικό άλλοθι για…. συνευθύνη της γυναίκας).
.
Ακόμη και την “σεξουαλική παρενόχληση” που είναι συχνότατο φαινόμενο στην…. ΕΞΩ- Ομηρική Μυθιστορία, ο Όμηρος συνειδητά, σχεδόν την αποσιωπά, ως υποτιμητική για την γυναίκα. (Οι μνηστήρες είναι κάτι διαφορετικό. Θα γράψω σχετικά)
(Δες “ιδιωτικές στιγμές των θεών του Ολύμπου”)
.
Έχω γράψει και άλλες φορές ότι ο ερίφης αυτός είναι ο ορισμός της ενόρασης και του οραματισμού των αξιών και αρχών της Δημοκρατίας και του Ανθρωπισμού.
.
Σημείωση: (1).Η παραπάνω αγγειοζωγραφιά, είναι ενδεικτική του Ομηρικού ερωτήματος για τις μορφές και τα όρια της βίας και της συναίνεσης στις σχέσεις των δύο φύλων.
.
Ο Όμηρος γνωρίζει ότι κάτω από την “ΦΑΙΝΟΜΕΝΙΚΗ ηρεμία ενός συμβιβασμού κοινής ζωής” η εναλλαγή βίας και συναίνεσης- ανοχής είναι διαρκής και πολυπρόσωπη. Και ρεαλιστικά αναπόφευκτη.
.
O αγγειοζωγράφος ΕΡΜΗΝΕΥΣΕ την συγκεκριμένη θεματική του Ομήρου και απέφυγε την “εύκολη” λύση ενός….. κυνηγητού, όπως στην παράσταση του επόμενου αγγείου: (κάνθαρος 5ος αι. π.Χ / Δίας- Αίγινα;)
ΌΠΟΥ: Ναι μεν….
Εξαιρετική η “τεχνική” στις λεπτομέρειες και στο σύνολο. Θαυμάσια η απόδοση των σωμάτων και εκφραστικότατη η βιαιότητα των κινήσεών τους.
Τίποτε περισσότερο όμως πέρα από το ότι “ένας άνδρας διώκει-απειλεί-κυνηγάει μια γυναίκα”. (Συντελεσμένη εδώ η συμπεριφορά).
.