12
Ιούν

Δίας- Αίγινα: Μία αινιγματική σχέση: βία ή συναίνεση;

Δίας- Αίγινα.jpg1Όμηρος   ξανά. (Ενότητα:   Ανθρώπινες  σχέσεις:  Συμβάσεις   και αλήθειες )

.

Αποκωδικοποιώντας    μια    αγγειοπαράσταση   προκύπτει   μια σημαντική  παράμετρος  στην αέναη  σύγκρουση  των δύο   φύλων, από  το   γεγονός ότι   ακόμη και ΣΗΜΕΡΑ, 21ος  μ.Χ αιώνας,  υπάρχει   πλήθος   ετερόκλητων  και  ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΩΝ  αντιλήψεων  παγκοσμίως.

.

Δίας- Αίγινα: Μία αινιγματική σχέση: βία ή συναίνεση;

.

… Μια  ΣΠΟΥΔΑΙΑ  και   σπάνια   αγγειοζωγραφιά, όπου ο Δίας κυνηγάει το αντικείμενο του του πόθου του,  (την πανέμορφη  νύμφη  και   εξίσου πανέμορφο  νησί, Αίγινα), χωρίς να έχει  προλάβει να…..  μεταμορφωθεί  ή να….. “ρίξει κάτι   σωστό πάνω του”.

( (Διαδίκτυο  / Στάμνος.   5ος  π.Χ   αι./  σε…  διπλή  μεγέθυνση, φαίνονται  και   τα όσα ακολουθούν).

.

Η Αίγινα  από την άλλη  εικονίζεται να… φεύγει μεν, αλλά χωρίς   να…. τρέχει, όπως  σε άλλες   αγγειοζωγραφιές (δες   μία   στο  τέλος του σημειώματος).

.

Έτσι   αποτυπώνεται   το  Ομηρικό ερώτημα “βία ή  συναίνεση”  στα  όριά του.

.

Υπάρχει ένταση  στην προσέγγισή τους,   αλλά όχι   βία.   Ο   Δίας  είναι  απαιτητικός,   όχι  όμως …. απειλητικός   και  η    Αίγινα  τον κοιτάζει   κατάματα (=διερεύνηση προθέσεων  ή   υπόσχεση  συναίνεσης;)

.
Δείτε πώς κατορθώνει ο αγγειοζωγράφος να δώσει αυτήν την “αινιγματικότητα”  στο πρόσωπό της. Καθόλου φόβος. Αντίθετα   έκπληξη,  μαζί    και   εύλογη  κοριτσίστικη περιέργεια.
Το πρώτο   ίσως… αινιγματικό  βλέμμα.   Ο  ζωγράφος   της παράστασης, είναι  βέβαιο ότι   εμπνέεται  από την  Ομηρική…. επαναστατική   βιοθεωρία.

.

Σύμφωνα με την   οποία:

.
Στον χώρο των ίδιων των θεών υπάρχει αυστηρότατη ιεραρχία. Τίποτα δεν
κάνουν οι θεοί χωρίς έγκριση είτε του Δία, είτε των Τακτικών Γενικών Συνελεύσεων-
Συμβουλίων τους, είτε των Συζητήσεων… προ ημερησίας διατάξεως..

.

Στα θεϊκά Συμβούλια Προεδρεύει πάντα ο Δίας. Γίνεται εισήγηση του βασικού θέματος   (λ.χ Απελευθέρωση του Οδυσσέα από το νησί της Καλυψώς  ή   Συμμετοχή των θεών   στον Τρωικό πόλεμο) και παίρνονται οι αποφάσεις, υποχρεωτικές για όλους.

.

Η ανυπακοή τιμωρείται.

.

Εκεί όπου έχουν ελευθερία κινήσεων και κατα βούληση, είναι το σεξ.

.

Με διάθεση  χιούμορ, θα λέγαμε  ότι  είναι το “παραθυράκι” που άφησε ο Δίας  στα  θεϊκά…. θεμίστια (νομοθεσία Ολύμπου).
Ίσως για να καλύπτει και τις… δικές του αμαρτίες.
Είχε την…. ζήλεια  της  Ηρας,    μην έχει και τον…. νόμο εναντίον του (!)

.

Στην πραγματικότητα  ο  κοινωνικός αυτός   ανατόμος, ο  ΌΜΗΡΟΣ,   προϊδεάζει   για  το   δυσεπισκόπητο   της  πιο περίπλοκης   σχέσης,   από την…. “εποχή”  ακόμη    του… Βιβλικού  Παραδείσου:     “Ένας  άνδρας    και  μια γυναίκα” (Για να δανειστώ  τον     λιτά    ΕΥΣΤΟΧΟ  τίτλο   της γαλλικής ταινίας, που    ΜΕΧΡΙ   και    ΣΗΜΕΡΑ   ΑΝΑΖΗΤΑ  τα δεδομένα αυτής της σχέσης).

.

Στο σεξ   λοιπόν οι  θεοί  είχαν… ελευθέρας.

Λ.χ    Έβλεπαν  κάτι…. καλό, τους άρεσε….; Το   έπαιρναν χωρίς έγκριση, χωρίς  υποχρέωση να το  δηλώσουν  στο….  “πόθεν έσχες”,  χωρίς  να  απολογηθούν….   και άλλα τέτοια,

.

Όμως  με έναν  ΑΠΑΡΑΒΑΤΟ  όρο:   Δεν θα έκαναν   χρήση της θεϊκής τους ισχύος, δηλαδή χωρίς την χρήση βίας. (1)
.
Ο Όμηρος είναι…. κάθετος  εναντίον του   βιασμού. 

.

Θεωρεί  αξιοπρεπέστερη  την έστω  και   “πλασματική”  συναίνεση  της  γυναίκας. (Άλλο… εάν αυτό αργότερα  και μέχρι σήμερα, έχει  εκφυλιστεί  σε   ανδρικό άλλοθι  για…. συνευθύνη  της γυναίκας).

.
Ακόμη και την “σεξουαλική παρενόχληση” που είναι συχνότατο φαινόμενο στην…. ΕΞΩ- Ομηρική Μυθιστορία, ο Όμηρος συνειδητά, σχεδόν την αποσιωπά, ως   υποτιμητική  για την γυναίκα. (Οι  μνηστήρες   είναι κάτι   διαφορετικό. Θα γράψω σχετικά)
(Δες “ιδιωτικές στιγμές των θεών του Ολύμπου”)

.

Έχω γράψει και άλλες φορές ότι ο ερίφης αυτός είναι ο ορισμός της ενόρασης και του   οραματισμού των αξιών και αρχών της Δημοκρατίας και του Ανθρωπισμού.

.

Σημείωση: (1).Η  παραπάνω  αγγειοζωγραφιά, είναι ενδεικτική  του   Ομηρικού ερωτήματος  για  τις  μορφές  και  τα όρια  της   βίας  και  της  συναίνεσης  στις  σχέσεις των  δύο φύλων.

.

Ο    Όμηρος   γνωρίζει  ότι   κάτω  από   την   “ΦΑΙΝΟΜΕΝΙΚΗ   ηρεμία   ενός   συμβιβασμού   κοινής  ζωής”  η εναλλαγή   βίας και συναίνεσης- ανοχής  είναι   διαρκής  και  πολυπρόσωπη.  Και ρεαλιστικά   αναπόφευκτη.

.

O     αγγειοζωγράφος   ΕΡΜΗΝΕΥΣΕ  την συγκεκριμένη   θεματική του   Ομήρου  και απέφυγε   την   “εύκολη” λύση  ενός….. κυνηγητού, όπως στην   παράσταση   του επόμενου  αγγείου: (κάνθαρος   5ος   αι. π.Χ   /  Δίας-  Αίγινα;)

Brygos-3a.

ΌΠΟΥ:  Ναι  μεν….

Εξαιρετική   η  “τεχνική”  στις λεπτομέρειες  και στο   σύνολο.  Θαυμάσια   η  απόδοση   των σωμάτων   και   εκφραστικότατη  η  βιαιότητα  των   κινήσεών τους.

Τίποτε   περισσότερο  όμως  πέρα  από το  ότι   “ένας  άνδρας   διώκει-απειλεί-κυνηγάει  μια γυναίκα”. (Συντελεσμένη εδώ  η  συμπεριφορά).

.

 

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

85.990

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP