Αν κάθε φορά που αναφερόμαστε στην Τραγωδία της Μικρασίας και των Προσφύγων, “κοτσάρουμε” και την λέξη
Συνωστισμός, είναι βέβαιο ότι θα πετύχουμε τα αντίθετα απ’ αυτά που θέλουμε να καταγγείλουμε.
Ας παρακάμψουμε αμπελοφιλοσοφικές θεωρητικές (!) αναλύσεις, λέγοντας (με την δύναμη του… αγίου παραδείγματος, με την δύναμη των… πραγμάτων) το εξής αναλογικό:
Πριν από αρκετά χρόνια ήταν…. της μόδας να δημοσιοποιούνται οι λεγόμενοι “μαθητικοί μαργαρίτες” ( μαθητικά μαργαριτάρια).
Διαβάζαμε οι… ΑΛΛΟΙ ΕΜΕΙΣ οι λοιποί “γραμματιζούμενοι” και.. διάνοιες και.. γελούσαμε (!)
Και ποιο το αποτέλεσμα από την ΥΠΕΡΠΡΟΒΟΛΗ των λαθεμένων; Το παιδί, υποσυνείδητα, εξοικειωνόταν και υιοθετούσε το λαθεμένο.
Κάποιες φορές, όμως, αυτό, μπορεί να ήταν και… συνειδητή του αντίδραση στο λ.χ αντιπαιδαγωγικό- κακογραμμένο βιβλίο.
«Άνοιγες» ένα βιβλίο Ιστορίας, για παράδειγμα, και σε έπιανε ΑΓΧΟΣ από τον…. ακατάσχετο κυριολεκτικά (εδώ ταιριάζει γάντι)
ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟ πληροφοριών, σε ρυθμό ευθύγραμμης αφήγησης…..
Και σε επίπεδο αποδέκτη (μαθητή), Αρίστευε…. τι άλλο; Φυσικά η ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ.
«Σωρεία και σώρευση λέξεων» στην προσέγγιση ενός ποιήματος (για αρκετά από τα οποία θα ήταν αρκετή και μόνο η παρουσίαση.
Γιάννης Ρίτσος: “αφήστε, το ποίημα θα….. μας τα πει καλύτερα”) «σωρεία και σώρευση λέξεων» στην αφήγηση ενός ιστορικού γεγονότος…. ήταν φυσικό να μπερδεύονται ο…. Καβάφης και ο…. Καντάφης….!
Με άλλα λόγια επισημαίναμε τα….. “μαργαριτάρια”, δεν αναζητούσαμε την αιτία.
Επιστροφή στο θέμα:
Καλή η καταγγελία. Καλή η… επισήμανση.
Έμφυτη, κατά πως φαίνεται, η τάση του ανθρώπου να…..
“ΔΙΟΡΘΩΝΕΙ” τον…. άλλον
ΟΜΩΣ:
Από κει και πέρα, έχουμε να ΑΝΤΙΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ α.α (αντ’ αυτού);
Αμ’ έπος, αμ’ έργον: Αλήθεια,
Πώς θα περιγράφαμε, πώς θα αφηγούμασταν ο καθένας από ΕΜΑΣ, την συντριβή σωμάτων και… ψυχών, ανθρώπων και… Ιστορίας, στην παραλία της Σμύρνης,
εκείνο το “μόρσιμον ήμαρ” του «λυγρού ολέθρου», εκείνη την “τραγική ημέρα”
της απεγνωσμένης ΕΞΟΔΟΥ του Ελληνισμού από τα πάτρια,
«εξ αιτίας πολιτικής», όπως θα έλεγε ο Εθνικός μας Ποιητής;