Διονύσιος Σολωμός: Απλά μας “είπε”: Αφήστε το απολίθωμα “γιγνώσκω” στα φιλολογικά εργαστήρια, στους ειδικούς. Ξεκινήστε με το “Γνωρίζω” και θα δείτε να ανασταίνεται μέσα σας η ΣΥΝΕΧΕΙΑ, το ΜΕΓΑΛΕΙΟ και το ΜΕΣΑ “πλούτος” της ευλογημένης φυλής μας.
.
Ας κάνουμε ένα νοερό τεστ. Έξω μαθαίνουν…… Αρχαία
Αφού 190 χρόνια ΛΕΥΤΕΡΟ Κράτος, δεν βρέθηκε κάποιος επώνυμος,
κάποιος απ’ αυτούς που στριμώχνονται στα ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΑ της Οξφόρδης,
για μια ιδιαίτερα χρήσιμη “ΒΕΒΑΙΩΣΗ” παρακολούθησης,
κάποια επίσημη αρχή, κάποιος αρμόδιος του σχετικού αντικειμένου….Αφού λοιπόν
κανείς απ’ αυτούς δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει στον “Έλληνα”
“Τί σόι “ΑΡΧΑΙΑ” ΕΛΛΗΝΙΚΑ “μαθαίνουν”…. ΕΞΩ….”
Το τεστ είναι πολύ απλό:
Ας υποθέσουμε ότι για κάποιο λόγο μας “επιστρέφουν” και ξαναπαίρνουμε τα…. Α Ρ Χ Α Ι Α “Ελληνικά” που (ΕΧΟΥΜΕ ΑΚΟΥΣΕΙ ότι) μαθαίνουν (!!!!!) έξω…..
.
Επισήμως, ήτοι επιστημονικώς , αυτό λέγεται “αντιδάνειο”. Πόσο εύστοχη είναι η λέξη
δεν ξέρω.
Παραδείγματα, όπως πάντα απαραίτητα, σύμφωνα με την Πλουτάρχεια παιδαγωγική, που ούτε κι αυτήν ακολουθούμε, με σχολικά βιβλία αγχωτικά και “μπουκωμένα” σε αφηγηματικούς…. πλατειασμούς (λόγω… αντιγραφής και… συρραφής).
Παρενθετική σημείωση:
Τί λέει ο Πλούταρχος; “φωτεινότερον !!! (δείτε λέξη φίλοι μου)
τον λόγον ποιήσω, δι…. εικόνος και….. παραδείγματι”
Παραδείγματα λοιπόν.
“σκίμπους” Ελληνική, παλιότερης μορφής, λέξη= ανάκλιντρο, κρεβάτι
“σκαμπό” Δάνειο και Μεταγραφή της Ελληνικής λέξης στα Γαλλικά= κάθισμα.
“σκαμπό” Το… αντιδανειστήκαμε από τους Γάλλους και το εντάξαμε στην γλώσσα μας ως…. “σκαμπό”.
.
“κύσσε” Ομηρική λέξη= Φίλησε
“Κιςς”, κύσσεν, κυς… το φιλί σε ξένες γλώσσες, δανεισμένο από τον Όμηρο (Μαγκιά τους
και μπράβο τους)
Το Ελληνικό όμως “φιλί” από το φιλέω-ώ= φιλοξενώ
Εδώ δεν…. αντιδανειστήκαμε το “κιςς”.
.
Έτσι θέλαμε. Στο κάτω κάτω και το “φιλέω” και το “κύσσεν” είναι ΔΙΚΑ μας
αυτούσια Ομηρικά και το ένα και το άλλο.
Εμείς επιλέξαμε το φιλί από το Φιλέω. Γούστο μας.
.
Μέχρι εδώ, ας πούμε ότι…. ΕΞΩ πάμε καλά. Είναι όμως έτσι;
.
Εντάξει. Δεν υπάρχει και μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο “σκίμπους”
και το “σκαμπό”. Έχουμε εφεδρεία και τον…. Ευαγγελικό “κράβατον”
Την μικρύναμε κάπως την…ζημιά.
Από την άλλη στο φιλί κρατήσαμε… χαρακτήρα…! Αντιγραικυλίσαμε.
.
Είναι όμως έτσι κ α θ α ρ ά και δ ι α κ ρ ι τ ά τα πράγματα, όπως στα δύο
παραδείγματα που διάλεξα,
ώστε να μπορούμε να φωνάζουμε κάθε τόσο την… Εθνική ιαχή
“Να ρε, έξω μαθαίνουν ΑΡΧΑΙΑ Ελληνικά….”.
Και να η…. παγίδα του γραικύλου: ΑΦΟΥ μαθαίνουν (!!!!!) έξω “ΑΡΧΑΙΑ”….. Ας… μάθουμε (!!!!!!!!!!) και μεις…. “ΑΡΧΑΙΑ”… .!
.
Φυσικά ΕΞΩ ΔΕΝ “μαθαίνουν”…. Αρχαία. Κάνουν κάτι άλλο ΠΙΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟ.
Και τους οφείλουμε ευγνωμοσύνη γι’ αυτό…..!
Κάτι άλλο που εμείς ΑΠΟΒΛΑΚΩΜΕΝΟΙ (!!!) από…. αρχικούς χρόνους, συνηρημμένα
και …εις -μι “ΑΡΧΑΙΑ” ρήματα, χρονικές και εγκλιτικές….αντικαταστάσεις…..
με την υπέροχη ΕΝΙΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ μας ΓΛΩΣΣΑ δίπλα μας να μας δείχνει
τον ΠΛΟΥΤΟ της….
Τέλος πάντων.
Σε επόμενο σημείωμα, θα δούμε μερικά άλλα “αντιδάνεια”…
που ίσως μας κάνουν επιτέλους να… συνέλθουμε…!