14
Φεβ

Από τον Όμηρο, στον Σολωμό.

 

Από τον Όμηρο στον Σολωμό.
.
“Μια ποιητική εικόνα, Σολωμική ως έμπνευση, Ομηρική ως αφετηρία.
.
Μια εικόνα ψυχής πλέον, ο π τ α σ ί α,    ένας ακόμη “πειρασμός” στις αντοχές   των Ελεύθερων Πολιορκημένων που φλερτάρουν με την παραίσθηση……”

.
Πρώτα οι “ζείδωρες” (για την Ελληνική γλώσσα) εξειδικεύσεις του Ομηρικού λόγου.
.
το μήλον= το πρόβατο / η γίδα

τα μήλα= γιδοπρόβατα / κοπαδια / ποίμνια

ίφια μήλα= παχιά πρόβατα / δυνατά

ένορχα μήλα= αρσενικά με τα… όλα τους / ανέκτομα / αυνούχιστα (κριάρια).

άργυφα μήλα= ολό-λευκα πρόβατα / με στιλπνό αστραφτερό τρίχωμα / λαμπροφανή
.
Μήλα   Ομηρικά   και… Σολωμός: “λευκό βουνάκι πρόβατα…”.
.
Τρεις στίχοι από τους “ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΥΣ” του Διονύσιου
ΣΟΛΩΜΟΥ, ακόμη και σήμερα ερμηνευτικά προκαλούν αμηχανία για το
“τί θέλει να πει ο ποιητής”.
.
Από…. σήμερα, απάντηση… υπάρχει. Και βέβαια βρίσκεται στα “άργυφα μήλα” του Ομήρου  που  πρέπει να είχε υπόψη του ο Σολωμός, λάτρης
του Ομήρου (1), προκειμένου να    ΜΕΤΟΥΣΙΩΣΕΙ   σε    πειρασμό   ένα   ΤΑΠΕΙΝΟ κοπάδι    προβάτων.
.
Τίποτα το αινιγματικό. Τίποτα το… μεταφυσικό.
.
Ξαναγράφω μία από τις ποκίλες (όπως είδαμε στην αρχή) Ομηρικές
“εξειδικεύσεις”:
.
άργυφα μήλα= ολό-λευκα πρόβατα / με στιλπνό αστραφτερό τρίχωμα / λαμπροφανή.
.
Μόνο έτσι εξηγείται η “ποιητική υπερβολή”   ΤΑΥΤΙΣΗΣ    Ουρανού- Θάλασσας-  γης  (Φύσης), που   επιδιώκει  ο   Ποιητής:
.
Πώς το λαμπερό      σ τ ι λ π ν ό    ολόλευκο των προβάτων, αντανακλά    βαθιά  στην
θάλασσα και   σ υ σ μ ίγει με το φως του ουρανού, στους στίχους:
.
” Λευκό βουνάκι πρόβατα κινούμενο βελάζει,
Και μες στη θάλασσα βαθιά ξαναπετιέται πάλι,
Κι’ ολόλευκο    ε σ ύ σ μ ιξε με τ’ ουρανού τα κάλλη”.

.
Μια ποιητική εικόνα, Σολωμική ως έμπνευση, Ομηρική ως αφετηρία.
.
Μια εικόνα ψυχής πλέον, μια    ο π τ α σ ί α,   ένας ακόμη “πειρασμός” στις αντοχές
των Ελεύθερων Πολιορκημένων, που έτσι κι αλλιώς φλερτάρουν με
την παραίσθηση  (“Γλυκιά κι ελεύθερ’ η ψυχή σα να ‘τανε βγαλμένη”),     των    α ν θ ρ ώ π ι ν ω ν     ο ρ ί ω ν, έτοιμοι για την μεγάλη ΑΠΟΦΑΣΗ:
.
Την    Έ ξ ο δ ο   στην    ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ.
.
Και βέβαια μια ακόμη απόδειξη ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗΣ   σ υ ν ο χ ή ς και σ υ ν έ χ ε ι α ς
της Ελληνικής μας γλώσσας.
.
Αξίζει να το επισημάνουμε: Με…. ταπεινές   λέξεις     γράφονται    αριστουργήματα

.

“Μπορεί  ένας ποιητής  να γράφει  απλά, να είναι  στο… χώμα  κοντά  και  να είναι μεγάλος  ποιητής” (Κων/νος  Τσάτσος).

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

1) “Η σκιά του Ομήρου”

Ο Πολυλάς το χαρακτηρίζει απόσπασμα και το τιτλοφορεί «Η σκιά του Ομήρου» δίνοντας την πληροφορία πως “σκοπός του ποιήματος ήταν να παραστήσει τη σκιά του Ομήρου οπού    Ε Π Ρ Ο Σ Τ Α Ζ Ε    τον ποιητή    να    γράψει    τη      δ η μ ο τ ι κ ή       γ λ ώ σ σ α” (Σχόλιο πληροφόρησης από το ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, από όπου και η εικόνα).

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

85.990

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP