ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ:
Στα Τείχη της Ο Μ Η Ρ Ι Κ Η Σ Τροίας
συντρίφτηκαν ήρωες, αλλά θριάμβευσε η Τέχνη και η… Ιστορία, με την έννοια του ρεαλισμού των ανθρωπίνων.
Πορθητής της Τροίας είναι ο Οδυσσέας,ο Ομηρικός
ο λιγότερο ή καθόλου “ΑΤΟΜΙΚΟΣ” ήρωας, αλλά αντίθετα ο “συστημικός” της παράπλευρης, κάποιες φορές και “αθέατης”, δράσης.
Ο Όμηρος έδινε έτσι τις παραμέτρους του περιφήμως λεγόμενου “ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ”
Στο θέμα.
Όχι. Με Παλιομοδίτικα “βιογραφικά” ηρώων και ανιαρά κατεβατά ηρωολογίας δεν γράφεται
Ιστορία. Κατεβατά που δεν τα διαβάζει ούτε αυτός που τα…. (αντι)γράφει.
Μας τα είπε ο Όμηρος. Και εξακολουθεί να ΜΑΣ τα ΛΕΕΙ τόσο καλά.Η ΤΡΟΙΑ δεν θα πέσει από τους ηρωισμούς (αριστείες τις λένε) του Αχιλλέα, του Πατρόκλου,
του Αγαμέμνονα, του Διομήδη….κλπ.Γι’ αυτό ο Όμηρος
αρχίζει το δεύτερο ΔΡΑΜΑΤΙΚΟ αριστούργημά του, την ΟΔΥΣΣΕΙΑ (= μια πλατιά
τοιχογραφία αξιών Ζωής και ευάλωτων ανθρώπινων Χαρακτήρων, υπό το βλέμμα και την βουλή
της άτεγκτης
“αίσας”. Ουσιαστικά
ένα ταξίδι βαθιάς ανθρωπογνωσίας),
με τέσσερις αναφορές,
ανοίγοντας από τον πρώτο ακόμη στίχο έναν “διάλογο” με τον ακροατή-αναγνώστη του,
έναν διάλογο που ουσιαστικά κλείνει με την ουτοπική εικόνα “ειρηνικής συνύπαρξης”, που ευφυώς όμως
ο ιδιοφυής ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΗΣ Δημιουργός την…. τοποθετεί “ΕΚΤΟΣ” ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ…. Προστατεύοντας έτσι τον
γήινο ΡΕΑΛΙΣΜΟ=ανθρωπισμό, του δραματικού αριστουργήματός του!
Αρχίζει λοιπόν ο Όμηρος την Οδύσσεια, με τρία “ψεύδη” και μια “αλήθεια”:
-Με έναν σκληρό ανατρεπτικό σαρκασμό
-Με μία ζωτική για την οικονομία του Έργου γενίκευση
-Με μια εξιδανίκευση
Μια εξιδανίκευση, ουσιαστικά μια έντιμη θαρραλέα ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ στην φύση της Τέχνης,
και
-Με μια αλήθεια.
Για τα άλλα θα μιλήσουμε εν καιρώ. Ως προς την άληθεια:
Στα Τείχη της Ο Μ Η Ρ Ι Κ Η Σ Τροίας
συντρίφτηκαν ήρωες, αλλά θριάμβευσε η Τέχνη και η… Ιστορία, με την έννοια του ρεαλισμού των ανθρωπίνων.
Πορθητής της Τροίας είναι ο Οδυσσέας,
ο λιγότερο ή καθόλου “ΑΤΟΜΙΚΟΣ” ήρωας, αλλά αντίθετα ο “συστημικός” της παράπλευρης, κάποιες φορές
και “αθέατης”, δράσης.
Ο Όμηρος έδινε έτσι τις παραμέτρους του περιφήμως λεγόμενου “ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ”
Μία περίπτωση: Ο Αλκιβιάδης
Ο τίτλος περιέχει τα τρία πιθανότερα έκδοχα:
Αλκιβιάδης: Προδότης, ανελέητος εραστής ή οραματιστής;
Ενώ ετοίμαζα το παρόν σημείωμα , είδα στο Διαδίκτυο τα εξής…σοκαριστικά : Το Δημόσιο Απόθεμα της Αθήνας , κατά την έναρξη του Πελοποννησιακού Πολέμου , ήταν 36.000.000 δρχμ., ΟΤΑΝ ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ , ξόδεψε ΜΟΝΟ για την κηδεία του Ηφαιστίωνα 78.000.000 δραχμές !!! Διπλάσιο ποσό από τον Προϋπολογισμό της Αθήνας (!!!)
Σημείωση: Στον βαθμό που αληθεύουν τα παραπάνω ποσά και δεν διαφοροποιείται δραματικά η αξία της δραχμής , στο διάστημα των 100 χρόνων που μεσολαβουν : το 431 π.Χ ο Πελοποννησιακός Πόλεμος , το 334 π.Χ η πρώτη μάχη (Γρανικός) του Αλέξανδρου.
Τα ποσά που χρειάστηκε ο Αλέξανδρος , ήταν ….θηριώδη ! Ενδεικτικά και ως μέτρο σύγκρισης , να πούμε ότι το περίφημο χρυσοφόρο ΠΑΓΓΑΙΟ , που, κατά πως μαθαίναμε αορίστως στα σχολεία , χρηματοδότησε την ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ του Μ. Αλεξάνδρου , έδινε ετήσια έσοδα 6.000.000 δρχμ. !!! Για τα οικονομικά μεγέθη της Εκστρατείας , ήταν σταγόνα στον Ωκεανό . Όταν,πάλι ενδεικτικά ,η αμοιβή στον πρώτο αναρριχητή της ΣΟΓΔΙΑΝΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ήταν 70.000 δρχμ. , ΕΝΩ για ένα έπαθλο…..οινοποσίας ( ! ) δίνονταν ,μέχρι και 6.000 δρχμ.(!)
Τέρμα πλέον η ΗΘΙΚΟΛΟΓΙΑ των ηρωικών κατεβατών με τα ΣΤΡΟΓΓΥΛΕΜΕΝΑ συμπεράσματα.
Δεν είναι Ιστορία αυτό το πράγμα.
Με κατεβατά τέτοια μεγαλώσαμε. Με στρογγυλεμένες ηρωολογίες.
(Σημείωση: Κι εγώ ακόμη αναρωτιέμαι, γιατί, αρχές δεκαετιάς του ’60, 12-13 χρόνων τότε, άρπαξε ο αστυνομικός την εφημερίδα που κρατούσα για να την… ελέγξει. Ευτυχώς ήταν η “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” (το… ευαγγέλιο ΤΟΤΕ ενημέρωσης στην Β. Ελλάδα).
.
Οι ΜΥΡΙΟΙ (μισθοφόροι) του Ξενοφώντα, πήγαιναν στο άλλο ακρο της γης για…. 20 (ΕΙΚΟΣΙ) δρχ. τον μήνα (!)Όταν ο….. μπεκρής του Αλέξανδρου έπαιρνε για ένα….”εβίβα” 6.000 δρχ.
Και δεν ήταν όλοι τυχοδιώκτες της περιπέτειας. Οικογενειάρχες ήταν οι περισσότεροι στον αγώνα της Επιβίωσης.
.
Να δώσουμε κι ένα τιμολόγιο και…. μισθολόγιο εποχής:
Η Αττική (αργυρή) δραχμή, περίπου ίσης αξίας με το
Ρωμαϊκό δηνάριο,
ήταν
παγκόσμιο νόμισμα (όπως λ.χ κάποτε το δολλάριο).Ορισμένα…. μεροκάμματα ΤΟΤΕ:
Ένας καλός τεχνίτης πληρωνόταν με ΜΙΑ (1) δραχμή (Οι τεχνίτες πάντα καλοπληρώνονταν).
Οι δικαστές (λαϊκοί εννοείται- Ηλιαία) έπαιρναν σχετικά τα λιγότερα: ΔΥΟ ΟΒΟΛΟΥΣ (1/3 της δραχμής).
Οι ναύτες (τριήρεις) έπαιρμαν ΤΡΕΙΣ (3) οβολούς (μισή δραχμή) ημερησίως.
Οι μισθοφόροι έπαιρναν ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4) οβολούς (μισή δραχμή και…κάτι)
Οι βουλευτές της εκάστοτε βουλής πληρώνονταν από 1-3 δραχμές την μέρα.Με τρεις (3) δραχμές μπορούσε να αγοράσει κάποιος ένα ΜΕΔΙΜΝΟ ( γύρω στα 26 σημερινά κιλά)
ΣΙΤΑΡΙ.
Πηγή: Ιωάννης Κολιτσάρας
Αλλά στον Αριστοφάνη βρίσκουμε απίστευτες αντιστοιχίσεις με την αγοραστική αξία της δραχμής,
σύμφωνα με τον “νόμο” της ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ και της ΖΗΤΗΣΗΣ που ίσχυε ΚΑΙ τότε.
Λ.χ λόγω ΖΗΤΗΣΗΣ, ένα ΔΡΕΠΑΝΙ (δρέπανον) πουλιόταν μέχρι και… ΠΕΝΗΝΤΑ δραχμές (!)
Ενώ ένας ΚΑΔΟΣ (κουβάς) στοίχιζε ΤΡΕΙΣ δραχμές ( πέντε μεροκάματα ενός Μισθοφόρου)
Πηγή η…. “ΕΙΡΗΝΗ” του Αριστοφάνη.
Ας επανέλθουμε στο θέμα:
( Ένα εκπληκτικό εικαστικό απότέλεσμα , από Θεατρική Παράσταση )
(Θέατρο ΡΟΔΑ . «Αλκιβιάδης Άγιος» . Σκηνοθεσία Μ. Περετζή )
Έτσι …ΞΕΚΑΘΑΡΙΖΟΥΝ και πολλά άλλα πράγματα : Τί χρείαν έχομεν μαρτύρων και ιστορικής ηρωικής …λογοδιάρροιας , όταν διαβάζουμε : «Η ΠΕΡΣΙΚΗ ενίσχυση προς τους ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ κατά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο ήταν 30.000.000 δρχ. , όσος περίπου ο Προϋπολογισμός της Αθήνας !
Πόσο ωραία τα επεσήμανε ο ΜΑΡΙΟΣ ΠΛΩΡΙΤΗΣ στην επιφυλλίδα του , στο ΒΗΜΑ ( Διαίρει και Βασίλευε ) . Ας βγάλει ο καθένας τα δικά του συμπεράσματα .
Κατά συνέπεια : Ποια καλύτερη εξήγηση στο ( ορθώς ) λεγόμενο : «Ο Αλκιβιάδης , γεννήθηκε μεν στον σωστό τόπο , αλλα σε λάθος χρόνο» ! Η ανιδιοτέλεια του «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ» και του «ΙΤΕ ΠΑΙΔΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ» , ήταν πλέον , στα χρόνια του Αλκιβιάδη , απλώς μια …ωραία ανάμνηση ! Τώρα , Σπαρτιάτες και Αθηναίοι , θα βρεθούν ..συμπολεμιστές των Περσών!
( Στην φωτογραφία , κάτω, αναπαράσταση από την πορεία επιστροφής ( κάθοδο) των Μυρίων , με τον Ξενοφώντα επικεφαλής ). Και βέβαια η ηθική κατρακύλα θα συνεχιστεί ….
Διαβάζουμε : «Η δωροληψία του Δημοσθένη (ΝΑΙ ! του γνωστού…. πατριώτη), από τον Άρπαλο, τον ταμία του Αλέξανδρου (επίσης γνωστό …μπουμπούκι) ήταν 120.000 δρχμ.» !!! Να αλλάζαμε μήπως ( προς το πιο…ΓΗΙΝΟ) και το ηρωικό επιτύμβιο του διάσημου ρήτορα;
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ : για το…όραμα του Αλκιβιάδη:
Με 50 , 100 ή και 200 εκατομμύρια δρχμ., ενός (…… ΛΕΗΛΑΤΗΜΕΝΟΥ ήδη από τον Περικλή) Πανελλήνιου Συμμαχικού Ταμείου, όπως της Δήλου λ.χ , ούτε …Διακοπές στην Περσία …!Καλό το όραμα του Αλκιβιάδη , αλλά θα χρειαστεί ένα διάστημα 70-80 χρόνων και ένας …Αλέξανδρος , ΜΕ ΓΕΡΟ ΚΟΜΠΟΔΕΜΑ, για να …υλοποιηθεί !
Κατά συνέπεια , η….κουβέντα μας θα περιστραφεί σε πιο «βατά» θέματα:
Ας αρχίσουμε λοιπόν με μια ενδιαφέρουσα και εν πολλοίς δικαιωμένη ( ; ) σήμερα….άποψή του : «Οι Γραμματείες και οι γραφιάδες , δημιουργούν τους μύθους . Εάν αυτοί με χαρακτηρίσουν προδότη , έκφυλο , διάνοια χωρίς αρχές και ηθική …κλπ , αυτό δυστυχώς θα γνωρίζουν για μένα οι επόμενες γενιές» !
Και συνεχίζει : Θα χαρακτηρίσουν άραγε προδότη και τον φίλο μου Ξενοφώντα , ο οποίος επίσης «συνεργάζεται» με τους Σπαρτιάτες;
Σημείωση: Όντως , ο Ξενοφώντας , θα βρεθεί με τους Σπαρτιάτες στο πλευρό του Κύρου και μάλιστα με τις….ευλογίες του Σωκράτη ! Αργότερα Πρωταγωνιστής και συγγραφέας της μοναδικής στην Ιστορία περιπέτειας ! «Η Κάθοδος των Μυρίων»
Και προσθέτει : «θέλω να πιστεύω ότι οι ιστορικοί του μέλλοντος , θα είναι πιο δίκαιοι»
(Σημείωση : εδώ έπεσε έξω , καθότι οι ιστορικοί του μέλλοντος, αποφεύγουν να πάρουν θέση και , εκ του ασφαλούς,ως συνήθως , απλώς αναπαράγουν τους ιστορικούς του παρελθόντος, γράφοντας βαρετά ανούσια κατεβατά).
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ της ΤΙΜΑΝΔΡΑΣ
Η….. “κουβέντα” με τον 45χρονο Αλκιβιάδη , γίνεται στο σπίτι της ….Τιμάνδρας ,με την οποία συζεί τον τελευταίο καιρό , κάπου στην Φρυγία . Τα νέα από το …μέτωπο της Σικελίας , είναι πολύ άσχημα για την Αθήνα . Από μέρα σε μέρα , αναμένεται η κατάρρευση.
– Η ήττα της Αθήνας δεν με ενδιαφέρει ! Το μόνο που εύχομαι είναι οι Σπαρτιάτες να σεβαστούν τους αιχμαλώτους και τους ανήμπορους αμάχους!
(Ένα ερώτημα: Πού πήγε η περίφημη πολιτιστική…. ΠΟΙΟΤΗΤΑ και ΑΝΩΤΕΡΟΤΗΤΑ του Ελληνικού πολιτισμού, όταν το άνθος της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, χιλιάδες νέα παιδιά έυρισκαν φρικτό θάνατο στα απάνθρωπα Λατομεία των Συρακουσών;)
Σημείωση: Δυστυχώς , όλοι οι αιχμάλωτοι Αθηναίοι , βρήκαν μαρτυρικό θάνατο .Στην ίδια την Αθήνα η είδηση της κατάρρευσης του …Σικελικού Μετώπου , προκάλεσε οδύνη και πανικό . Οι δημαγωγοί …ολοκλήρωσαν το έργο τους !
– Ερώτηση : Ακούγεται όμως προδοτικό για την πατρίδα σου , την Αθήνα , Ακιβιάδη .
Αλκιβιάδης : Πατρίδα μου είναι η …Ελλάδα ! Δεν είναι ούτε η Αθήνα των δημαγωγών , ούτε το Λυκούργειο, δυσκίνητο πλέον, απολίθωμα της πάλαι ποτέ Σπάρτης.
( Παραστατικότατος ο συμβολισμός της εικόνας ,
από το Διαδίκτυο , για τα πραγματικά θύματα των πολέμων ,
να συντρίβονται μεταξύ των αντιμαχομένων ).
– Ερώτηση : Είναι γνωστό το όραμά σου , Αλκιβιάδη …ΟΜΩΣ , ας έρθουμε σε πιο προσωπικά θέματα . Πολύς λόγος γίνεται για την σχέση σου με την Τιμαία , την γυναίκα του Άγη , και το παιδί που γεννήθηκε απ” αυτήν την σχέση !
( Συνεχίζεται )
Όσοι έχετε την υπομονή,δείτε εάν θέλετε και τα δύο άλλα σημειώματα στην ιστοσελίδα μου για τον Αλκιβιάδη.