27
Απρ

Νυμφίος και γαμπρός. Από τα γλωσσικά “θαύματα” του Ομήρου.

Μόνο   με την    έκφραση   “Γλώσσα   Ο μ η ρ ι κ ή ,  το    πρώτο Ελληνικό   θαύμα”,   μπορεί   να   αποδώσει κάποιος   την  έμπνευση   και   εμμονή   του   Έλληνα  Ποιητή  Ομήρου   στον   εκπληκτικό  πλούτο  ε π ι ν ό η σ η ς  γλωσσικών  τύπων     και   την  σοφά  δ υ σ δ ι ά κ ρ ι τ η   νοηματική  τους  ποικιλότητα.
.
Ας δούμε  σήμερα   ένα   “εύκολο”   παράδειγμα:
.
Όμηρος,  ο  ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ  ΣΚΟΠΕΥΤΗΣ. Εμπιστεύεται το  ΤΟΞΟ  του  μ ό ν ο (!) στα χέρια  του  ΟΔΥΣΣΕΑ (εικόνα  διαδικτύου). (Συμβολισμοί  πολλοί, αλλά   όχι για   τώρα).
.
Νυμφίος και γαμπρός

.
Άλλο το ένα / άλλο το… άλλο.
Νυμφίος= ο νιόγαμπρος, ο προ ολίγου γαμπρός, νεόγαμος
Δηλαδή νυμφίος στην αρχή του γάμου.  Προ-γαμπρός (!) / Όχι ακόμη… γαμπρός.
.
Η λέξη   νυμφίος    υποδηλώνει την ρομαντική  (άδολη,  ανυστερόβουλη) φάση μιας σχέσης     στο    ξεκίνημα και ΠΡΙΝ  την   τ υ π ο π ο ί η σ ή της    στην    πορεία   του γάμου.
Δηλαδή υπάρχει ακόμη η  “κ ε κ τ η μ έ ν η”    της   ΔΥΝΑΜΗΣ    της   αγάπης, της εξιδανίκευσης, του   κοινού   ονείρου   για   την  ζωή.   Η   βεβαιότητα   της   ισόβιας   κοινής  ζωής.
.
“Ιδού, ο Νυμφίος  έρχεται….
.
“Για την λέξη “Νυμφίος” της Θρησκείας μας, η ταπεινή μου άποψη, στην    συνέχεια.
.
Πιστεύω ότι ο όρος “Νυμφίος”,  όπως   αναφέρεται   και   νοείται,   είναι   Ο μ η ρ ι κ ή ς έμπνευσης  (τύποις  και  ουσία).
.
Αποτέλεσμα   δηλαδή   της απίστευτης γλωσσικής ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑΣ   (το… γλωσσικό   θαύμα   που  λέω στην αρχή)   του ΟΜΗΡΟΥ,    να…. διαχωρίσει   εννοιολογικά    τον “νυμφίο” από τον “γαμπρό”.
.
Και επιπλέον είναι ΕΥΣΤΟΧΗ επιλογή των Υμνωδών,  οι οποίοι   “πρόσεξαν”   και   αξιοποίησαν   αυτόν τον    διαχωρισμό,  1.000  χρόνια αργότερα (!).
.
Και λέω “εύστοχη επιλογή”, γιατί στον Όμηρο   (συν) ΥΠΑΡΧΟΥΝ και οι
δύο λέξεις: “Νυμφίος” και “Γαμπρός” (γαμβρός, για την ακρίβεια).
.
Το σύντομο της “γήινης” παρουσίας του Χριστού δικαιολογεί
κατά συνέπεια τον εσαεί Χαρακτηρισμό “νυμφίος”,  όπως   ο   Όμηρος   τον  προσδιορίζει  και  ήδη (!!!)  ο  ίδιος   ο   Όμηρος, το λέω ξανά,   κάνει  τον   διαχωρισμό  από   την  λέξη   “γαμπρός”.
.
Αυτό σημαίνει ότι τυχόν “μετάφραση” (απόδοση) της λέξης σε… “γαμπρό”,  θα
ήταν ΟΥΤΩΣ ή ΑΛΛΩΣ λάθος. Η λέξη  πρέπει  σε κάθε   περίπτωση, να παραμείνει
ως “Νυμφίος”,
για λόγους ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗΣ   πλέον (!)   ε ρ μ η ν ε ί α ς
.
και  όχι (επειδή  τον αποφεύγουμε) για   λόγους    “πεζής”   καθημερινότητας, που πολλοί  όροι (όπως λ.χ  και  ο   γαμπρός)  έχουν  στην   ομιλούμενη  γλώσσα, η οποία   είναι εύλογη  μεν, αλλά   δεν  συνάδει  με την  ιεροπρέπεια  του πράγματος.
.
Τώρα  ξέρουμε  γιατί.

 

Αναζήτηση:
Ιστορικό
Δεκέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Newsletter
Εισάγετε το email σας:

   

Για μένα
Είμαι φιλόλογος. Αποφάσισα να δημιουργήσω προσωπική Ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορώ να καταγράφω τις απόψεις μου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης
Επισκεψιμότητα

88.022

© 2024 · Χρυσόστομος Τσιρίδης · Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος. · Δημιουργία και Φιλοξενία by MANBIZ ISP