Έκτορας, Ανδρομάχη, Αστυάνακτας (Αυτήν την “εικόνα” θέλει να αφήσει στην ανθρώπινη μνήμη ο Όμηρος)
.
Στον Όμηρο: ούτε μία κακοποίηση παιδιού. Μόνο φροντίδα.
.
Απόδειξη υψηλής αντίληψης Ανθρωπισμού, κοινωνικής συνείδησης και ευαισθησίας.
.
Στον ΌΜΗΡΟ: 3.000 (τρεις χιλιάδες) χρόνια, πρίν από σήμερα……!
.
Πρώτα όμως το λεξιλόγιο: Οι ΟΜΗΡΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ για την βρεφική- παιδική ηλικία:
.
“νήπιος” / “τιτθύς” ή “τιτθός” /
.
“παις”, “παιδνός” /
.
“παις, νήπιος έτι”= ΑΥΤΟΥΣΙΑ η έκφραση αυτή και σήμερα στην γλώσσα μας “μωρό παιδί ήταν ακόμη, όταν…..” /
.
Με την ευκαιρία: Δείτε την (ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ !) έκφραση της Αλεξανδρινής κοινής (μήτρα της Ελληνικής μας γλώσσας): “παιδίον νέον”. (Ως Θρησκευτική έκφραση βέβαια έχει και…. επέκεινα προεκτάσεις). Και…. συγκρίνετέ το και πάλι με το Ομηρικό “νέον”, στο αμέσως επόμενο.
.
“νεωστί, νέον γεγαώς”= νεογένητος / (παιδίον νέον= νέον γεγαώς= νιογέννητος)
.
“τηλύγετος” λίγο ασαφής λέξη. Κατά μία εκδοχή= “η τελευταία γέννα”, το μικρότερο παιδί μιας οικογένειας, το στερνοπούλι κλπ.
.
Ο Όμηρος κρατάει όσο μπορεί την νηπιακή και παιδική ηλικία, “μακριά’ από την σκληρότητα του πολέμου και των συνεπειών της κοινωνικής ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΑΣ.
.
Η αγωγή, η σωστή ανατροφή, το μεγάλωμα του παιδιού, σε ασφαλές περιβάλλον,
ήταν πρώτη…προτεραιότητα.
.
Ορισμένα ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ:
___ Ο σκληρός πολεμιστής (Έκτορας) αυτο- αφοπλίζεται για να μην…… τρομάξει τον γιο του.
Με σημερινούς όρους θα λέγαμε “να μην του δημιουργήσει τραύματα”.
.
“Αυτόν” τον Αστυάνακτα, στην τρυφερή αγκαλιά των γονιών του,
αφήνει στην ανθρώπινη μνήμη ο Όμηρος…..! (εικόνα).
.
Τις ΠΡΟΟΜΗΡΙΚΕΣ (μυθολογικές) πληροφορίες για τον “Τρωικό” Αστυάνακτα, με το τραγικό τέλος (οι Αχαιοί τον ρίχνουν από τα τείχη της Τροίας), ο Όμηρος τις “καλύπτει”
με τον δραματικό διάλογο Έκτορα- Ανδρομάχη, ως ΕΥΘΥΝΗ- αγωνία (!) των γονιών για την τύχη του.
.
___ Ο Φοίνικας θα θυμίσει στον αγριεμένο, ακόμη, από την “μήνι”, Αχιλλεα
την ανεκτική στάση του, ως παιδαγωγός του, απέναντι στον ΔΥΣΤΡΟΠΟ χαρακτήρα
του στην νηπιακή- παιδική ηλικία.
.
Και να, μια ακόμη “πρόταση” (!) του Ομήρου: Η αγωγή του παιδιού απαιτεί ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΥΣ γονείς, ως μια πολυδιάστατη “τεχνική”. Σήμερα θα μιλούσαμε για “σεμινάρια”, “ειδικούς συμβούλους οικογένειας”…..!
.
___Τέσσερις θεές θα αναλάβουν το μεγάλωμα ορφανού βρέφους, “προικίζοντάς” το
με τις χάρες και τις ικανότητες που είχε η κάθε μία. (μια από τις ωραιότερες “σκηνές”
της Οδύσσειας).
.
ΣΗΜΕΡΑ θα το μεταγράφαμε ως “κρατική φροντίδα”, “σωστή κοινωνική πολιτική”, “περίθαλψη και παιδεία”….!
.
—–Ο παππούς του Οδυσσέα Αυτόλυκος (παρότι το… πρώτο δακτυλικό αποτύπωμα
ο ίδιος) θα φέρνει αρκετά συχνά τον εγγονό του Οδυσσέα στο κτήμα του για να τον…..
εκπαιδεύει με πολλή αγάπη… και στα καλά και στα…πονηρά. Ο Οδυσσέας πήρε πολλά
από τον παππού του.
.
Σήμερα θα λέγαμε “οι γονείς ΚΟΝΤΑ στα παιδιά τους”.
.
—–Ο Εύμαιος, δεν ήταν τυχαίος. Βασιλόπουλο, ξένης χώρας, ήταν.
.
Μπορεί να είχε μια περιπετειωδη βρεφική ηλικία, εξαιτίας της…… τσακπίνας
και…. άτακτης μπέιπι-σίτερ, αλλά δεν κακόπεσε τελικά.
.
Βρέθηκε να υπηρετεί τον Λαέρτη και πάντα θυμόταν
με νοσταλγία το φροντισμένο μεγάλωμά του, ισότιμα με την
μικρή αδελφή του Οδυσσέα, την Κτιμένη.
.
—– Ο μικρός Τηλέμαχος θα αναπληρώσει την πατρική απουσία με την αγάπη της μητέρας του Πηνελόπης, της Ευρύκλειας, αλλά και του Εύμαιου, τον οποίο αποκαλούσε “άττα” (πατέρα), αναγνωρίζοντας έτσι την αγάπη και την προστασία που του πρόσφερε.
.
—–Απλόχερη ήταν και η φροντίδα στον εμβληματικό ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ της Οδύσσειας, την Ναυσικά. από γονείς κι αδέλφια.
.
Ωστόσο, εάν ο υπερ–προστατευτισμός και η υπερβολική αγάπη των γονιών της , ήταν αρκετα για να κάνουν ευτυχισμένη την Ναυσικά, είναι ένα, και σήμερα, ΕΠΙΣΗΜΟΝΙΚΟ ζητούμενο, για κάθε παιδί (που τα έχει όλα, κι όμως…..).Τεράστιο θέμα.
.
Αλλά δεν είναι του παρόντος.
Η πολυσυνθετότητα (!!!) των Ομηρικών ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ, θα μας πήγαινε μακριά από το παρόν θέμα.
.
Ο Χαρακτήρας “Ναυσικά” λ.χ “σχεδιάστηκε” για να “ΥΠΗΡΕΤΕΙ” την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ της λογοτεχνικής ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ με…. 10 (δέκα) διαφορετικούς τρόπους….! ΔΗΛΑΔΗ, δεν επινοείται και δεν ΦΙΛΟΤΕΧΝΕΙΤΑΙ (ΕΤΣΙ) από τον Όμηρο, μόνο και μόνο για να…. “υποδεχθεί” τον Οδυσσέα.
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Όμηρος (ο…. αληθινός εννοείται): Ανθρωπιστής και γενάρχης του Πολιτισμού.
.
Υ.Γ Προσωπικά όποιο “Ομηρικό” θέμα και να “επισημάνω” (και είναι αρκετά μέχρι στιγμής) πάντα με εκπλήσσει η, πολύ πέραν της εποχής του, Ανθρωπογνωσία και το κοινωνικό όραμα του κορυφαίου Έλληνα Ποιητή.