Από το Ομηρικό “γλυκερόν φάος”, στο “γλυκύ μου έαρ”
Η Ιλιάδα και η Οδύσσεια είναι “φύσει και θέσει”, προχριστιανικά, άρα ειδωλολατρικά, παγανιστικά έργα.
Ωστόσο 10άδες τα ΟΜΗΡΙΚΑ “στιγμιότυπα” που η Χριστιανική Θρησκεία “απομόνωσε” και στήριξε πάνω τους σύμβολα και συμβολισμούς της.
Και πολύ καλά έκανε.
.
Ένδειξη της πανανθρώπινης ΗΘΙΚΗΣ και της υψηλής ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ των Ομηρικών αριστουργημάτων.
1) “ω, γλυκύ μου έαρ” // Ομηρικό: “γλυκερόν φάος”
2) “το φως της Ανάστασης” // Ομηρικό: “εν δε φάει και όλεσσον”
Ο κυρίαρχος ρόλος του φωτός και στον Όμηρο.
(δες “σπουδή στο Ελληνικό φως”)
3)”ματαιότης ματαιοτήτων…..” // Ομηρικό: “οίη περ φύλλων γενεή…”
(Σαν τα ευάλωτα φύλλα των δέντρων…. οι γενιές των ανθρώπων)
4) Η Παναγία “διετήρει πάντα τὰ ρήματα του Ιησού ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῆς. ” //
Ομηρικό: Η Πηνελόπη….- “θαμβήσασα… παιδός γαρ μύθον πεπνυμένον
ένθετο θυμώ”(κρατούσε μέσα της τα σωστά λόγια του Τηλέμαχου)
5) “Διός άπαντες πτωχοί τε και ξένοι”, “δόσις μεν ολίγη, φίλη δε”(=το λίγο
που θα δώσεις θα σε γεμίσει χαρά). (περιττεύουν άλλα, στις κουβέντες αυτές της Ομηρικής Ναυσικάς).
6) “οίνος ευφραίνει καρδίαν….” // Ομηρικό: “ευάνωρ, μελιηδής,μελίφρων οίνος….”
“Πίνετε οίνον και εσθίετε βρώμην, ίνα θυμόν(= δύναμη) ενί στήθεσιν λάβητε”(Οδύσσεια, ραψ. κ)
7) Η ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗ- ενσάρκωση του Χριστού παραλληλίζεται
με την κίνηση του Έκτορα να βγάζει το “Φοβικό” κράνος, πριν πλησιάσει
τον γιο του Αστυάνακτα
8) Η περιγραφή της κατοικίας των Ολύμπιων Θεών από τον Όμηρο, παραπέμπει σε όρους βιβλικού Παραδείσου:
“έδος ασφαλές (=κατοικία αιώνια) , αιεί….αίθρη ανέφελος….λευκή… αίγλη….. τω(=εκεί) ένι τέρπονται(=ζουν γαλήνια) μάκαρες θεοί…”
9) ” φως εσπερινόν….” // Ομηρικό: “σκιώοντο άπασαι αι αγυιαί = το σταδιακό τελείωμα της ημέρας…” (οι δρόμοι τί… σκοτεινοί που εγίναν). Ώρα “εσωστρέφειας” και “απολογισμού”
10) “Η Βιβλική Θεϊκή συμπαντική Δύναμη, η Παντοδυναμία του Θεού” //Στον Όμηρο αντίστοιχα:
H κίνηση του κεφαλιού του Δία…. “ἐλέλιξεν (=έσεισε) μέγαν Ὄλυμπον”
(με βιβλικούς όρους θα λέγαμε…. “σείστηκε το στερέωμα”)
Και άλλα όπως….. ικεσία, θυσία, “μελίκρητος οίνος”, “ο προστάτης θεός”,
η “διαρκής επίκληση της θεϊκής βοήθειας”, “ο πειρασμός”, προφητείες
“πνεύμα πρόθυμον, σαρξ ασθενής” κλπ
Υ.Γ Προσωπική άποψη: Να πάρουμε ό,τι ΕΜΕΙΣ κρίνουμε χρήσιμο (Μ. Βασίλειος) από τον Όμηρο.
.
Αρκεί ΟΜΩΣ να μην μετατρέψουμε το…. ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΕΡΓΟ του, σε μια ανούσια ΗΘΙΚΟΛΟΓΙΚΗ(!!!!) νερόβραστη ΠΑΙΔΑΡΙΩΔΗ σούπα…. (καλών, κακών, ασεβών, ευσεβών κλπ…)
Στο Διαδίκτυο: “μεταφράστηκε…. ποιος Όμηρος”
.
Ο Όμηρος έχει όραμα Ζωής με ΔΙΚΟ του δείκτη Αξιών, Ηθικής και Δικαίου.
Το παραπάνω σημείωμα ας θεωρηθεί μια σύντομη ένδειξη.
.
Από την άποψη αυτή θεωρώ έντιμη την σχετική κουβέντα του Μ. Βασιλείου.